- Určeno pro:
- 6. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 63
Dějepis pro 6.ročník ZŠ.
K netradičnímu pojetí knihy nás vedly dva zásadní důvody. Především to byla snaha předložit dětem žívý obraz minulých věků, zakotvit v nich pocit sounáležitosti s historii lidstva, spíše podvědomou představu o kořenech civilizace, ve které žijí. Pokládáme totiž za mnohem důležitější vzbudit v nich v okamžiku, kdy se vlastně s dějepisem poprvé seznamují, spíše zájem o historii, než je postavit před biflování spousty dat, jmen a událostí. Proto věnujeme tolik prostoru legendám či historkám. Patří totiž k obecnému kulturnímu povědomí a často také ve zkratce vystihnou totéž, co dlouhý výklad.
Druhým důvodem je naše přesvědčení, že při výkladu dějin nemůže žádná učebnice nahradit osobnost učitele. Vyčerpávající popis všech příčin a následků ve vývoji lidské společnosti může být doménou rozsáhlých odborných monografií, nikoli učebnice pro dvanáctileté děti. Právě zde tkví největší síla výkladu učitele - několik výstižných vět a vhodně zvolený příklad tu předčí mnoho suchopárných řádek neúnosně narůstajícího textu.
S daty jsme se pokoušeli co nejvíce šetřit. Přesto bylo nezbytné mnohé události datovat, aby byly zařazeny do kontextu dějin. Uvedení data v textu proto v žádném případě neznamená snahu autorů, aby se je žáci učili nazpaměť. Výběr nezbytných dat ponecháváme zcela na uvážení vyučujícího. Za mnohem závažnější považujeme základní orientaci žáků v čase - vnitřní uvědomění si rozdílu mezi historií starou desítky tisíc let a událostmi třeba před druhou světovou válkou, neboť obojí je pro děti něco neskonale dávného. Právě to jsme se pokusili řešit, s vědomím, že nedokonale, na časových osách.
Co jsme naznačili u dat, platí dvojnásob u uváděných jmen. Jmény historických osobností jsme naopak nešetřili. Domníváme se totiž, na rozdíl od marxistů, že úloha osobnosti v dějinách je podstatná. Ani v tomto případě si však nemyslíme, že by se všechny jména měly děti učit a pamatovat si je. Jde spíše o poznání, že dějiny dělají lidé, a o první seznámení, aby - až se s nimi setkají v literatuře, v divadle, v celém kulturním odkazu starověku - nebyla pro ně prázdným a nesrozumitelným pojmem.
Vedle textů (dvojstran), které kontinuálně sledují výklad běžné učební látky, jsou občas zařazeny dvojstrany spíše kulturně historického zaměření, ať už jde o řecký Olymp, sedm divů světa či pasáže o Ježíši Kristu. Také ony nejsou určeny k povinné výuce. Chtěli jsme jimi spíše splatit dluh naší vzdělanosti, poté co barbarství totalitních desetiletí vymazalo z vědomí několika generací celé kapitoly základů evropské civilizace. Je ostatně zřejmé, že při současném rozsahu výuky dějepisu překračuje počet dvojstran obou dílů počet vyučovacích hodin. Část dvojstran je tedy koncipována v podstatě jako "nepovinná" a dává učiteli plnou volnost ve způsobu jejich využití.
Velmi bychom uvítali, kdyby se žáci o získaných poznatcích naučili souvisle vyprávět. Proto jsme se vzdali kontrolních otázek za jednotlivými statěmi. Nahradili jsme je klíčem - co nejlapidárnějším shrnutím podstatných aspektů probraného tématu.
Asi tím nejdůležitějším cílem, který jsme měli při tvorbě této učebnice stále na mysli, byla snaha vzbudit u žáků opravdový zájem o historii, učinit pro ně dějepis oblíbeným předmětem, jakým kdysi býval.
PRAVĚK
STAROVĚKÝ ORIENT
S titulem Dějiny pravěku a starověkého Orientu souvisí:
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?