O učebnici
Cílem publikace je seznámit učitele 1. stupně s podstatou projektové metody a naučit je projekty připravovat. I když jsem příznivcem a do jisté míry propagátorem projektové metody, uvědomuji si možnosti a meze jejího použití. Proto jsou zde vedle kladů metody uvedena i její rizika. V úvodu se čtenář seznámí s významem projektového vyučování, s historii jejího vzniku a se znaky projektů. Text vychází z odborné literatury, ale byl psán se snahou o srozumitelnost a přehlednost. Proto je prokládán řadou konkrétních ukázek. V kapitole Připravujeme projekt se dozvíte, jak volit téma, jak organizovat vlastní průběh projektu, jak hodnotit práci žáků apod. Následují příklady krátkodobých projektů s podrobnými popisy činnosti žáků i učitele. Některé projekty jsou rozpracovány detailněji, aby je učitel, který dosud projektovou metodu nepoužíval, mohl vyzkoušet ve své třídě. K těmto projektům jsou připojeny pracovní listy pro samostatnou práci žáků.
Obsah učebnice
1 Proč projekty
- 1.1 Životní realita je interdisciplinární
- 1.2 Vznik proktové metody aneb "Trocha historie nikoho nazabije"
- 1.3 Místo projektů v dnešní škole
2 Co je a co není projekt
- 2.1 Definice (?) projektového vyučování
- 2.2 Typy projektů
- 2.3 Role učitele v projektu
3 Přednosti projektů
- 3.1 Přednosti vyplývající z integrace učiva
- 3.2 Motivační síla
- 3.3 Blízkost logice životní reality, přirozenost
- 3.4 Individualizace při vyučování
- 3.5 Projekt učí spolupracovat
- 3.6 Projekt učí řešit problémy
- 3.7 Projekt učí tvořit, podněcuje intuici a fantazii
- 3.8 Projekt učí pracovat s informacemi
- 3.9 Projekt má mravní dimenti
4 Proč se projektům v naší škole (zatím) nedaří?
- 4.1 Úskalí projektové metody
- 4.2 Jsou učitelé a žáci na projektovou metodu připraveni?
5 Připravujeme projekt
- 5.1 Jak zvolit téma?
- 5.2 Co je to brainstorming?
- 5.3 Krátký nebo dlouhý projekt?
- 5.4 Základní osnova projektu
- 5.5 Materiální zajištění projektu
- 5.6 Uskutečnění projektu
- 5.7 Vyhodnocení projektu
6 Ukázky projektů
- 6.1 Vlak - 1. ročník
- 6.2 Čert a Káča - 1. ročník
- 6.3 Perníková chaloupka - 2. ročník
- 6.4 Ferda Mravenec - 2. ročník
- 6.5 Mikuláš - 2. ročník
- 6.6 Zahrádka - 3. ročník
- 6.7 Vánoce - 3. ročník
- 6.8 Robinson - 3. ročník
- 6.9 Ztratil se pes - 3. ročník
- 6.10 Hotel - 4. ročník
- 6.11 Na dvoře Rudolfa II. - 4. ročník
- 6.12 Město snů - 4. ročník
- 6.13 Klášter v naší obci - 5. ročník
- 6.14 Videopůjčovna - 5. ročník
- 6.15 Televizní vysílání - 5. ročník
- 6.16 Cestovní kancelář - 5. ročník
- 6.17 Nemocnice
- 6.18 Celoškolní projekty
Místo závěru
Literatura
Přílohy