Recenze pracovních listů: Začínáme s hudební výchovou

Pracovní listy Jindřišky Jaglové s ilustracemi Květoslavy Marglové vydává Nová škola jako součást sady učebnic a výukových materiálů pro první stupeň základních škol. Tato výuková pomůcka tvoří komplet spolu s Metodickým průvodcem a CD Hv 1.

Příručka je zpracována jako složka (se záložkou) formátu A4, do níž je vložena sada samostatných pracovních listů. Každý pracovní list je číslovaný a oboustranný. Černobílé obrázky jsou určené k vymalování. Jedna strana listu základní poznatky z nauky o hudbě a zvucích, noty a texty různých písní; lidových (Holka modrooká, Halí belí, Šel zahradník do zahrady,…), zhudebněných říkanek (Kdo to poví pavoučkovi, Můj veselý drak,…), vánočních koled (Pásli ovce Valaši, My tři králové, Štědrej večer nastal,…) i písní autorských (Proč?, Kotě a sluníčko, Máminy oči,…). V rámci RVP ZV můžeme vysledovat ve výběru písní mezipředmětové vztahy například k prvouce, českému jazyku, matematice.

Druhá strana listu obsahuje úkoly a obrázky vztahující se k základním poznatkům hudební výchovy uvedeným na první straně listu. Jednotlivé úlohy střídají řadu aktivit a činností, zejména dokreslování, počítání linek a mezer notové osnovy, značení melodie a rytmu. Další typy úkolů se věnují poznávání a třídění hudebních nástrojů do základních skupin, poznávání písniček podle obrázků, rozlišní mezi zvuky a tóny. Děti pracují s popěvky, tóny dlouhými a krátkými, silou hlasu a zvuku, stoupavou a klesavou melodií a podobně.

Na některých pracovních listech nalezneme i řešení jednotlivých zadání. Sada listů se dá využít i pro děti předškolního věku nejen ve školských zařízeních a kroužcích, ale i v rodinách s dětmi se zájmem o hudbu. U dětí vhodně rozvíjí činnosti a dovednosti spojené nejen s hudební výchovou, ale s výchovami obecně.