Recenze učebnice: Hudební výchova pro 3.r.

Třetí díl ucelené řady učebnic Hudební výchovy pro základní školy je určen pro žáky třetí třídy prvního stupně. Brožovaná učebnice z nakladatelství Nová škola je zpracována podle RVP ZŠ autorkou Jindřiškou Jaglovou na 88 číslovaných stranách. V rámci mezipředmětových vztahů, které učebnice z Nové školy podporují, jsou písně řazeny podle ročních období v průběhu školního roku; začíná se tedy podzimem a končí létem. Publikace je ilustrovaná černobílými obrázky Květoslavy Marklové, které si děti mohou samy vybarvovat.

Učebnice navazuje na znalosti osvojené v předchozích dvou dílech: Začínáme s hudební výchovou (pracovní listy) aHudební výchova 2. Kniha obsahuje rytmické říkanky známých českých básníků; Fr. Hrubína, V. Reisela, J. Lady, L. Štíplové a dalších. Ke každé říkance či básničce se vztahují úkoly pro práci s rytmem, dynamickými znaménky, silou hlasu či hudební abecedou.

Do učebnice je zařazeno takřka padesát písní, jejichž abecední seznam je uveden na konci knihy. Většina vybraných písní pochází z různých oblastí Čech a Moravy a patří k lidové tvorbě, publikace přináší také písně z tvorby J. Uhlíře a Z. Svěráka, P. Ebena a V. Čtvrtka či např. Pavla Nováka. Celou řadu českých písní doplňuje výběr několika oblíbených zahraničních skladeb – „Když náš táta hrál“ od J. Cashe nebo kanadské lidové písně „Starý farmář John“ a podobně.

Teoretické části hudební nauky jsou doplněny o poslechy skladeb, které vyučující naleznou na CD k učebnici Hv 3. Součástí sady je samozřejmě iMetodika Hv 3, v níž učitelé získají mimo jiné náměty jednotlivých hodin. V rámci moderních metod výuky lze doplnit učebnici i o multimediální verzi MIUč Hudební výchova 3.

Soubor učebnic Hudební výchovy z Nové školy je moderním, detailně promyšleným a propracovaným materiálem. Zohledňuje potřeby pedagogů i žáků, přináší řadu doplňujících materiálů, které usnadňují a oživují práci ve vyučování. Patří mezi oblíbené a vyhledávané řady učebnic pro základní školy.