- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 54
Učební pomůcka pro nejmladší školáky.
Pomůcka je určena dětem předškolního a mladšího školního věku. V jednotlivých lekcích se děti pomocí obrázků seznamují se slovy a výrazy a učí se je používat. Výuka je postavena na přirozeném osvojování slov a vazeb, nevyžaduje znalost čtení ani psaní, jelikož psané texty jsou určeny pro dospělé a děti pracují pouze s obrázky.
Jak používat tuto knihu
Kniha je určena pro předškolní děti od 5 let, které ještě neumějí číst nebo se čtením teprve začínají a je vhodná i pro školní děti do 9 let. Mohou se podle ní učit i dyslektici nebo dysgrafici. Chce umožnit první seznámení s cizím jazykem, překonat bariéry při zapamatování zvukově odlišných slov a dát pocit, že domluvit se lze i jinak než česky, a že je to dokonce zábavné.
Podborné náměty pro rodiče dovolují i vyučování v rodině bez pedagogických zkušeností.
Psané texty jsou určeny pouze pro dospělé, děti budou pracovat jen s obrázky. Výslovnost je proto uváděna pouze tam, kde by mohly vzniknout pochybnosti.Děti se mohou za týden postupně naučit asi 5 - 10 nových slov. Texty k jednotlivým tématům obsahují více výrazů. Rozdělíme je proto na několik částí nebo vybereme jen některá slova. Složitější fráze se děti neučí aktivně, samy používají naučená slovíčka jen v nejjednodušších (3-4 slovných) větách.
Nejefektivnější je každodenní krátké opakování, přičemž je nezbytná aktivní spolupráce rodičů. Ani vybarvování obrázků, které je součástí nácviku nových slov, nebo vystřihování a sestavování některých her nezvládnou děti zcela samostatně. Přímé pokyny a úkoly pro děti, které jim mají rodiče přečíst, jsou psané stejným písmem jako text lekcí.
Část obrázků je černobílá, děti je vybarvují jako první krok nácviku. Slovo přitom vždy několikrát opakují. Cílem není vybarvená kresba, která je jen vedlejším produktem, ale mnohonásobné opakování příslušného výrazu. Přílohy jsou označeny číslem lekce a písmeny.
Herní plány a roztříděné obrázkové kartičky (například v obálkách) je třeba uschovat pro pozdější použití. Návod ke hře je uveden u místa jejího prvního použití.
Výuka je postavena na přirozeném osvojování slov a vazeb, nevyžaduje a nepředpokládá čtení ani psaní. Je tedy vhodná i pro děti, které právě nastoupily do první třídy, neboť jinak negativně neovlivní nácvik čtení a psaní v češtině. Slovní zásoba je z okruhů dětem blízkých a v použitých vazbách jsou i základní prvky gramatiky. Neotupená schopnost imitace umožňuje osvojení správné výslovnosti, což později dělává potíže. Při nácviku dodržujeme pro děti přirozený postup. Necháme slovo několikrát opakovat, potom při hře umožníme poznat je mezi už známými výrazy. Teprve později požadujeme aktivní znalost a nakonec použití slova v krátkém spojení nebo větě. Dáváme přednost myšlenkovému spojování slova s obrázkem před překladem. Chceme docílit pochopení slov bez vnitřního překladu a probudit schopnost myslet v cizím jazyce. Mechanické memorování slovíček zcela odstraníme použitím her. K většině her se používá herní plán. Pro větší počet hráčů je lépe jej zvětšit na formát A2.
Děti se snadněji naučí krátkou říkanku než jednotlivá slova. Slova a spojení v ní obsažená si nadlouho vryjí do paměti. Součástí některých lekcí je proto rýmovaný text, který má dětem pomoci k lepšímu zapamatování probíraných slov. Při nácviku ukazujeme na ilustracích, o čem se mluví, nebo přednes spojíme s pantomimickým předvedením. Od počátku trváme na bezchybné výslovnosti. Tu procvičujeme také na jednoduchých "jazykolamech".
Říkanky používáme opakovaně jako rozpočítadla, různě je střídáme, aby je děti nezapomněly. Vyučovací hodinu rozdělíme na více částí, pozornost malých žáků neudržíme totiž dlouho. Pro opakování využijeme některou hru. Při nácviku nových slov je velmi důležité, aby se zapojila nejenom paměť, ale i představivost. U mnohých dětí se osvědčilo pantomimické ztvárnění, jiným pomohou skutečné hračky. Snažíme se zapojit všechny smysly.
Velkým nepřítelem je ztrára pozornosti. Hra by neměla být delší než 15 minut. V časové tísni je lépe posunout start do poloviny dráhy, aby vítěz došel až do cíle. Výhrou by měl skutečně něco získat, třeba hvězdičku do sešitu. Nakonci hodiny zařadíme kreslení podle anglických pokynů nebo pantomimické předvádění slov. Hodnotíme jen úspěchy dětí, například razítky nebo hvězdičkami. Tolerujeme i krátké výpadky pozornosti či připravenosti, chválíme i za malé pokroky. Pokáráním můžeme zvláště u menších dětí snadno vzbudit nechuť.
Cizímu jazyku se může naučit každý. Jen z malé části je to otázky talentu. Daleko důležitější jsou optimální rychlost postupu, výdrž a trpělivé a neustálé opakování.
Jak používat tuto knihu
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?