Košík 0 Kč
Celková cena:
0 Kč
Počet produktů:
K pokladně Košík je prázdný Zboží v košíku

    Český jazyk 6.r. - Literatura a kumunikace

    Naše cena s DPH:
    123 Kč DPH 0%
    Dostupnost:
    skladem
    ks
    DO KOŠÍKU
    Autor:
    Bohuslav Hoffmann, Jana Hoffmannová
    Nakladatel:
    PRÁCE VYDAVATELSTVÍ
    Kód zboží:
    10493
    EAN:
    9788020804709
    ISBN:
    8020804706

    Určeno pro:
    6. ročník
    Formát:
    B5 (16 x 23 cm)
    Počet stran:
    150

    O učebnici

    Z hodin češtiny v nižších třídách už jistě dobře víte, co vám má vlastně předmět český jazyk a literatura přinést. Tyto hodiny nemají sloužit pouze k tomu, abyste si osvojili správný pravopis a některé poznatky o jazyce; ani pouze k tomu, abyste získali některé informace o literárních dílech a jejich autorech. Spíše vás mají připravovat na komunikaci - tedy na rozhovory s jinými lidmi, na dorozumívání ústní, písemné, telefonické.... Komunikovat znamená vlastně spojovat, zprostředkovat (spojení, informace), domlouvat se. Ze svého dosavadního života znáte nejrůznější komunikační situace a víte, že je důležité, kdo s kým se dorozumívá (zda dítě s babičkou, nebo žák s ředitelem školy) a v jakém prostředí (doma, nebo třeba v televizním studiu);  že je důležité, zda máte někomu napsat, nebo si s ním můžete na místě bezprostředně popovídat.

    Naše učebnice je zaměřena právě na komunikační výchovu; měla by vám pomoci, abyste se naučili zvládat nejrůznější - často velmi náročné - komunikační situace a abyste v nich uměli zvolit ty nejvhodnější jazykové (i nejazykové) prostředky. Věnujte této přípravě na komunikace pozornost; pak bude vaše dorozumívání s jinými lidmi úspěšné a budete z něj mít dobrý pocit. Opravdu se s lidmi domluvíte a porozumíte si s nimi.

    Zvláštní komunikační situace vzniká při četbě nebo poslechu, při vnímání uměleckého díla. Autor tu vytváří svébytný svět; setkáváte se v něm s různými postavami i s vypravěčem, který děj vypráví, a jejich prostřednictvím vlastně vy, čtenáři, komunikujete s autorem. Přáli bychom si, aby váš styk s literaturou nebyl jen osvojováním určitých fakt, ale živou komunikací s uměleckými díly, jejich autory i jejich hrdiny.

    Začněme teď s komunikací úplně od začátku. Na počátku každého rozhovoru (ale třeba i dopisu, a někdy i románu) se musí mluvčí, pisatel, autor nějak obrátit na posluchače, adresáta, čtenáře; aby s ním navázal kontakt, musí ho nějak oslovit.  

    Obsah učebnice

    KOMUNIKACE V ŽIVOTĚ A V LITERATUŘE

    OSLOVENÍ

    • Děti - rodiče
    • Rodiče - děti
    • Děti - děti
    • Děti - dospělí
    • J. Vodňanský: Dej si pozor Miloši
    • Fr. Halas: Já se tam vrátím
    • K. Čapek: Anglické listy
    • J. Seifert: Julius Verne

    O autorech

    • *Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)

    I.  JAK NAPSAT VZKAZ, POHLED, KORESPONDENČNÍ LÍSTEK, DOPIS?

    • L. Vaculík: Milí spolužáci
    • Vzkaz
    •    Vzkazy J. Wericha otci
    • Pohled, lístek
    •     M. Aleš A. Jiráskovi
    • Telegram
    • Dopis
    •     J. Wolker: Poštovní schránka
    • Dopis - list - epištola. Román v dopisech
    •     M. Jan Hus: List z Kostnice
    • Soukromé dopisy
    •     B. Němcová synu Karlovi
    •     O. Pavel bratru Hugovi
    •     V. Havel: Listy Olze
    •     L. Vaculík: Milí spolužáci
    • Z čeho se dopis skládá
    •     K. Čapek O. Scheinpflugové
    •     S. Dospivová J. Seifertovi
    • Dopisy "polosoukromé" a úřední
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    • Úřední dopisy
    •     Přihláška   
    •     Žádost
    •     Téma pro rozsáhlejší práci
    •      Odvolání

    O autorech

    • * Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)

    II.  ZÁKLADNÍ KOMUNIKAČNÍ SITUACE - ZÁKLADNÍ LITERÁRNÍ DRUHY

    Luštěnka

    II.A.  UMÍME VYJADŘOVAT SVÉ CITY, PROŽITKY, POSTOJE....? JAK TO DĚLAJÍ BÁSNÍCI?

    • Lyrika - poezie - báseň - verš
    •     1. Píseň písní
    • Přirovnání
    • Literární žánry: píseň
    •      2. Bože, přej mé dívce!
    • Refrém
    •      3. Ach není tu, není
    • Lidová slovesnost, folklor
    • Rytmus
    •     4. O. Pešta: Černé vlasy mé matky
    •      5. Podzimní stesk
    •      6. P. Verlaine: Podzimní píseň
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    •      7. J. Seifert: Píseň o jahodě
    •      8. J. Suchý: Píseň o rose
    • Síťovka s utajenou písní
    •      9. V. Hálek: Kdo v zlaté struny zahrát zná
    •     10. Z. Svěrák: Švagr má bagr
    •     11. I. Mládek: Dáša nováková
    •     12. F. R. Čech: Zelená je tráva
    • Lyrický strom
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    • O autorech a dílech
    • * Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)

    II.B.   UMÍME VYPRAVOVAT A POPISOVAT? EPIKA, PŘÍBĚH

    • Balada
    •      1. Nedaleko Zborovice
    • Kramářská balada
    •      2. Když přijeli mezi lesy
    • Lidová balada
    •      3. J. Neruda: U studánky
    • Sociální balada
    • Báje, mýty
    •      4. Mýtus o Gilgamešovi
    • Bájná epická krajina 1 (Báj o potopě světa)
    • Popis děje, přírodního jevu - zpráva - vypravování
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    • Próza
    •      5. R. Mertlík: Daidalos a Íkaros
    • Bájná epická krajina 2 (Řecké báje)
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    • Výpisky
    • Křížovka
    • Charakteristika - popis předmětu - inzerát
    • Pověst
    • Legenda
    •      6. O. Sirovátka: Jak rabín Löw udělal Golema
    • Popis místa
    •      7. J. Voskovec, J. Werich: Píseň strašlivá o Golemovi
    •      8. A. Jirásek: Faustův dům
    • Popis místa
    • Popis osoby
    • Popis místnosti
    •      9. A. Jirásek: O Křesomyslu a Horymírovi
    • Epická krajina 3 (Krajina místních legend a pověstí)
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    • Pohádka
    •     10. Bratři Grimmové: Dupynožka
    •     11. B. Němcová: Pohádka o perníkové chaloupce
    • Popis pracovního postupu, návod
    •     12. J. Werich: Líná pohádka
    •     13. M.Macourek: O modrém hrnci, který rád vařil rajskou omáčku
    •     14. L. Carroli: Za zrcadlem a s čím se tam Alenka setkala
    • Epická krajina 4 (Pohádková)
    • O autorech a dílech
    • * Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)

    II.C.   DIALOG A MONOLOG V ŽIVOTĚ A DRAMATICKÉM UMĚNÍ

    • Dialog a monolog v životě
    • Dialog - monolog
    • Typy dialogů
    • Dialogy formální - neformální, oficiální - neoficiální, věcné - konverzační, konfliktní - nekonfliktní
    • Telefonický rozhovor
    •      M. Lasica - J. Satinský: Telefón
    • Záznamník
    • Diskuse, anketa, interview
    • Projev, proslov
    •      V. Havel: Projev ke 150. výročí narození A. Dvořáka
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    • Dialog a monolog v dramatickém umění
    •      1. Sofokles: Antigoné
    •      2. W. Shakespeare: Romeo a Julie
    • Co je drama? Co je divadlo?
    •      3. W. Shakespeare: Sen noci svatojánské
    • Dramatizace, adaptace, variace
    •      4. J. Verne: Cesta kolem světa za osmdesát dní
    •      5. J. Verne - P. Kohout: Cesta kolem světa za 80 dní
    • Dramatické umění v rozhlase
    •      6. F. Dürrenmatt: Herkules a Augiášův chlév
    • Svět dramatu
    • Svět divadla
    • O autorech a dílech
    • * Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)

    METODICKÉ POZNÁMKY PRO UČITELE

     

     

    Souhlas s použitím souborů cookies

    Tento web používá soubory cookies. Kliknutím na tlačítko souhlasím, to berete na vědomí. Další informace
    Souhlasím a zavřít.
    Nesouhlasím. Budou použity jen cookies nutné pro chod webu.

    Zboží bylo vloženo do košíku

    S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují:

    Opravdu chcete vyprázdnit košík?