O učebnici
Z hodin češtiny v nižších třídách už jistě dobře víte, co vám má vlastně předmět český jazyk a literatura přinést. Tyto hodiny nemají sloužit pouze k tomu, abyste si osvojili správný pravopis a některé poznatky o jazyce; ani pouze k tomu, abyste získali některé informace o literárních dílech a jejich autorech. Spíše vás mají připravovat na komunikaci - tedy na rozhovory s jinými lidmi, na dorozumívání ústní, písemné, telefonické.... Komunikovat znamená vlastně spojovat, zprostředkovat (spojení, informace), domlouvat se. Ze svého dosavadního života znáte nejrůznější komunikační situace a víte, že je důležité, kdo s kým se dorozumívá (zda dítě s babičkou, nebo žák s ředitelem školy) a v jakém prostředí (doma, nebo třeba v televizním studiu); že je důležité, zda máte někomu napsat, nebo si s ním můžete na místě bezprostředně popovídat.
Naše učebnice je zaměřena právě na komunikační výchovu; měla by vám pomoci, abyste se naučili zvládat nejrůznější - často velmi náročné - komunikační situace a abyste v nich uměli zvolit ty nejvhodnější jazykové (i nejazykové) prostředky. Věnujte této přípravě na komunikace pozornost; pak bude vaše dorozumívání s jinými lidmi úspěšné a budete z něj mít dobrý pocit. Opravdu se s lidmi domluvíte a porozumíte si s nimi.
Zvláštní komunikační situace vzniká při četbě nebo poslechu, při vnímání uměleckého díla. Autor tu vytváří svébytný svět; setkáváte se v něm s různými postavami i s vypravěčem, který děj vypráví, a jejich prostřednictvím vlastně vy, čtenáři, komunikujete s autorem. Přáli bychom si, aby váš styk s literaturou nebyl jen osvojováním určitých fakt, ale živou komunikací s uměleckými díly, jejich autory i jejich hrdiny.
Začněme teď s komunikací úplně od začátku. Na počátku každého rozhovoru (ale třeba i dopisu, a někdy i románu) se musí mluvčí, pisatel, autor nějak obrátit na posluchače, adresáta, čtenáře; aby s ním navázal kontakt, musí ho nějak oslovit.
Obsah učebnice
KOMUNIKACE V ŽIVOTĚ A V LITERATUŘE
OSLOVENÍ
- Děti - rodiče
- Rodiče - děti
- Děti - děti
- Děti - dospělí
- J. Vodňanský: Dej si pozor Miloši
- Fr. Halas: Já se tam vrátím
- K. Čapek: Anglické listy
- J. Seifert: Julius Verne
O autorech
- *Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)
I. JAK NAPSAT VZKAZ, POHLED, KORESPONDENČNÍ LÍSTEK, DOPIS?
- L. Vaculík: Milí spolužáci
- Vzkaz
- Vzkazy J. Wericha otci
- Pohled, lístek
- M. Aleš A. Jiráskovi
- Telegram
- Dopis
- J. Wolker: Poštovní schránka
- Dopis - list - epištola. Román v dopisech
- M. Jan Hus: List z Kostnice
- Soukromé dopisy
- B. Němcová synu Karlovi
- O. Pavel bratru Hugovi
- V. Havel: Listy Olze
- L. Vaculík: Milí spolužáci
- Z čeho se dopis skládá
- K. Čapek O. Scheinpflugové
- S. Dospivová J. Seifertovi
- Dopisy "polosoukromé" a úřední
- Téma pro rozsáhlejší práci
- Úřední dopisy
- Přihláška
- Žádost
- Téma pro rozsáhlejší práci
- Odvolání
O autorech
- * Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)
II. ZÁKLADNÍ KOMUNIKAČNÍ SITUACE - ZÁKLADNÍ LITERÁRNÍ DRUHY
Luštěnka
II.A. UMÍME VYJADŘOVAT SVÉ CITY, PROŽITKY, POSTOJE....? JAK TO DĚLAJÍ BÁSNÍCI?
- Lyrika - poezie - báseň - verš
- 1. Píseň písní
- Přirovnání
- Literární žánry: píseň
- 2. Bože, přej mé dívce!
- Refrém
- 3. Ach není tu, není
- Lidová slovesnost, folklor
- Rytmus
- 4. O. Pešta: Černé vlasy mé matky
- 5. Podzimní stesk
- 6. P. Verlaine: Podzimní píseň
- Téma pro rozsáhlejší práci
- 7. J. Seifert: Píseň o jahodě
- 8. J. Suchý: Píseň o rose
- Síťovka s utajenou písní
- 9. V. Hálek: Kdo v zlaté struny zahrát zná
- 10. Z. Svěrák: Švagr má bagr
- 11. I. Mládek: Dáša nováková
- 12. F. R. Čech: Zelená je tráva
- Lyrický strom
- Téma pro rozsáhlejší práci
- O autorech a dílech
- * Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)
II.B. UMÍME VYPRAVOVAT A POPISOVAT? EPIKA, PŘÍBĚH
- Balada
- 1. Nedaleko Zborovice
- Kramářská balada
- 2. Když přijeli mezi lesy
- Lidová balada
- 3. J. Neruda: U studánky
- Sociální balada
- Báje, mýty
- 4. Mýtus o Gilgamešovi
- Bájná epická krajina 1 (Báj o potopě světa)
- Popis děje, přírodního jevu - zpráva - vypravování
- Téma pro rozsáhlejší práci
- Próza
- 5. R. Mertlík: Daidalos a Íkaros
- Bájná epická krajina 2 (Řecké báje)
- Téma pro rozsáhlejší práci
- Výpisky
- Křížovka
- Charakteristika - popis předmětu - inzerát
- Pověst
- Legenda
- 6. O. Sirovátka: Jak rabín Löw udělal Golema
- Popis místa
- 7. J. Voskovec, J. Werich: Píseň strašlivá o Golemovi
- 8. A. Jirásek: Faustův dům
- Popis místa
- Popis osoby
- Popis místnosti
- 9. A. Jirásek: O Křesomyslu a Horymírovi
- Epická krajina 3 (Krajina místních legend a pověstí)
- Téma pro rozsáhlejší práci
- Pohádka
- 10. Bratři Grimmové: Dupynožka
- 11. B. Němcová: Pohádka o perníkové chaloupce
- Popis pracovního postupu, návod
- 12. J. Werich: Líná pohádka
- 13. M.Macourek: O modrém hrnci, který rád vařil rajskou omáčku
- 14. L. Carroli: Za zrcadlem a s čím se tam Alenka setkala
- Epická krajina 4 (Pohádková)
- O autorech a dílech
- * Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)
II.C. DIALOG A MONOLOG V ŽIVOTĚ A DRAMATICKÉM UMĚNÍ
- Dialog a monolog v životě
- Dialog - monolog
- Typy dialogů
- Dialogy formální - neformální, oficiální - neoficiální, věcné - konverzační, konfliktní - nekonfliktní
- Telefonický rozhovor
- M. Lasica - J. Satinský: Telefón
- Záznamník
- Diskuse, anketa, interview
- Projev, proslov
- V. Havel: Projev ke 150. výročí narození A. Dvořáka
- Téma pro rozsáhlejší práci
- Dialog a monolog v dramatickém umění
- 1. Sofokles: Antigoné
- 2. W. Shakespeare: Romeo a Julie
- Co je drama? Co je divadlo?
- 3. W. Shakespeare: Sen noci svatojánské
- Dramatizace, adaptace, variace
- 4. J. Verne: Cesta kolem světa za osmdesát dní
- 5. J. Verne - P. Kohout: Cesta kolem světa za 80 dní
- Dramatické umění v rozhlase
- 6. F. Dürrenmatt: Herkules a Augiášův chlév
- Svět dramatu
- Svět divadla
- O autorech a dílech
- * Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)
METODICKÉ POZNÁMKY PRO UČITELE