- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 224
Kniha obsahuje cvičení (bez teorie) týkající se různých jazykových jevů (lexikálních, frazeologických, onomastických, pravopisných, fonetických, slovotvorných, morfologických, syntaktických) a úkoly stylizační a slohové. Je zamýšlena jako pomůcka pro samostatné cvičení zájemců o český jazyk i jako inspirační pomůcka pro učitele a přímo jako doplňková příručka pro vyučování češtině ve vyšších ročnících ZŠ a na školách středních. Neváže se k učebním osnovám ani k žádné učebnici, takže uživatelé mohou volit cvičení podle svého uvážení, vyspělosti a potřeby. Přitom cvičebnice podává jazykové jevy v pojetí, které v podstatě odpovídá našim současným mluvnicím, stylistikám a učebnicím.
Při přípravě učebnice jsem zvažovali různé možnosti řazení jednotlivých druhů úkolů a nakonec jsem se rozhodli pro postup od slova jako základní vyjadřovací jednotky přes jeho elementy k jednotkám vyšším - k větě/výpovědi a k textu. Zahrnuli jsme i úkoly zaměřené na valenci slovesa, aniž bychom však pracovali s pojmoslovím valenční teorie. Kromě formální stránky slova, slovních tvarů a věty jsme si všímali jejich sémantické složky. Některé úkoly nemají vyhraněný charakter, jsou ambivalentní nebo kombinované, a proto se někdy podobné úkoly vyskytují v různých oddílech knihy.
Rovněž jsem uvažovali o co nejvýhodnějším uspořádání cvičebnice, totiž o vztahu úkolů a jejich řešení. Nepochybovali jsme o potřebě řešení uvádět, aby si uživatelé mohli ověřovat výsledky své práce; chtěli jsem jim ušetřit čas a energii, které by museli vynaložit na hledání odpovědí v odborných příručkách. Rozhodovali jsem se, zda zařadit řešení úkolů, tedy tzv. klíč, na konec knihy, jak je to běžné např. v cizojazyčných učebnicích pro samouky nebo v osvědčené cvičebnici J. Melichara a Vl. Styblíka Český jazyk, určené pro základní školy, nebo volit jiný způsob zařazovat řešení bezprostředně za jednotlivé úkoly, jako je tomu v Komplexních jazykových rozborech M.Čechové.
Po našich osobních zkušenostech s prací s klíčem v závěru učebnic (nutnost stálého listování) jsme se rozhodli uvádět řešení spolu s úkoly. Jsme si však vědomi, že zvolené řazení je nevýhodné pro ty studující, kteří nejsou dost samostatní a kteří zejména nemají potřebnou dávku vůle a trpělivosti, ti se místo řešení úkolů spokojují s přečtením výsledků řešení.
Jak s cvičebnicí pracovat? Snad nejvýhodnější je zakrýt si kouskem papíru vzorové řešení příslušného úkolu a teprve po vypracování řešení vlastního si ověřit jeho správnost.
Na závěr příručky uvádíme některé návrhy možných témat slohových prací a ukázky žákovských projevů. Všechna témata jsme si ověřili při práci s žáky. Nejde nám však o to, aby uživatelé napodobovali uvedené práce. Příkladové texty slouží pouze k tomu, aby si učitelé i žáci porovnávali pojetí tématu, způsob jeho zpracování, popř. i úroveň dosaženou jinými žáky. Ukázky mají tedy pouze inspirativní roli a mohou sloužit ke konfrontaci. Někdy jsme původní text zkrátili nebo publikujeme jen jeho úryvky, protože byl pro naše potřeby příliš dlouhý (vynechaná místa naznačujeme třemi tečkami v závorce).
Zboží bylo vloženo do košíku