Košík 0 Kč
Celková cena:
0 Kč
Počet produktů:
K pokladně Košík je prázdný Zboží v košíku

    -3%

    • Zábavná cvičení pro rozvoj čtení (Oční pohyby, rozlišování znaků a písmen)

    Zábavná cvičení pro rozvoj čtení (Oční pohyby, rozlišování znaků a písmen)

    Oční pohyby, rozlišování znaků a písmen. Pro děti od 7 let.

    Naše cena s DPH:
    167 Kč DPH 10%
    Původní cena s DPH:
    173 Kč
    Ušetříte:
    6 Kč
    Dostupnost:
    skladem
    ks
    DO KOŠÍKU
    Autor:
    Pavel Svoboda
    Nakladatel:
    PORTÁL
    Kód zboží:
    52876
    EAN:
    9788026217794
    PORTÁL

    Popis produktu

    Oční pohyby, rozlišování znaků a písmen

    Pracovní listy pomáhají zábavnou formou při nácviku čtení. Úkoly jsou založeny na zjištění, že kvalita čtení má zvláštní vztah k očním pohybům a vizuální percepci, důležitou složkou je plynulé sledování obrázků nebo textu.

    Cvičení lze rozdělit na čtenářská a nečtenářská, u každého je označen stupeň obtížnosti (1-5).

    Náměty jsou vybrány z oblastí, které děti baví, vyskytují se tu zvířata, hrady, zříceniny, tajná písma, i Harry Potter a Pán prstenů. Čtenář kromě pečlivého zrakového vnímání musí zapojit i logický úsudek, paměť a pozornost.

    Na konci publikace je uveden klíč se správnými výsledky řešení. Pracovní listy jsou vhodné pro individuální práci s dětmi, které si chtějí nebo potřebují zlepšit čtenářské dovednosti, lze je využít i ve specializovaných dyslektických třídách, v pedagogicko-psychologických poradnách nebo v domácím prostředí.
     

    Formát:
    A4 (21 x 30 cm)
    Počet stran:
    55

    O učebnici

    Tato kniha je připravena pro rodiče, pedagogy, psychology a všechny ostatní, kdo chtějí pomoci začínajícím čtenářům nebo dyslektickým dětem. Obsahuje nové, netradiční a motivující úkoly, které poutavou formou procvičují jemné oční pohyby a rozlišovací schopnosti při společné práci nebo zábavě. Mnohé z nich spadají do živočišné, rostlinné a "zeměpisné" říše. Přitom jsem "autobiograficky" zavzpomínal a zařadil do point cvičení všechno to, co mě jako kluka kdysi bavilo, tedy zvířata, hrady, zříceniny, tajná písmena....Z modernějších prvků se tu objevují třeba Harry Potter a Pán prstenů. Uvedená cvičení tak získávají trochu "klukovský" charakter. Nemyslím si, že by to bylo na škodu - vždyť většina dětí se čtenářskými problémy jsou chlapci!

    Čtenářský výkon závisí i na kvalitě očních pohybů a na schopnosti čtenáře jemně přeskakovat pohledem přes řady písmenek a slov. Této dovednosti se v odborných kruzích říká "okulomotorický pohyb" a jednotlivé nepatrné "oční skoky" se nazývají sakády. Plynulost těcht sakád, fixaci (zacílení) a snížení regresních (zpětných) pohybů můžeme procvičovat pomocí připravených cvičení. A děti ani nepoznají, že při zábavě zároveň velice užitečně procvičují základní funkce očí, důležité pro nácvik správného čtení.

    A jak s pracovními listy pracovat? Cvičení lze rozdělit na čtenářská a nečtenářská, přičemž i ta nečtenářská v sobě většinou obsahují písmenka kombinovaná s jednoduchými figurami. U čtenářských cvičení má pravděpodobně značný význam předkládání jednoduchých vět, které v sobě ukrývají další slova. Např. ve větě Uličník Vojta usnul pod osikou čte dítě v každém slově pouze druhé písmeno (losos). Při dešifrování takového slova musí řešitel zacílit svůj pohled přesně tam, kde většinou končí krátké fixace prokládající jednotlivé sakály, tj. u standardně dlouhých slov někde mezi 2. a 3. písmenem. Dítě se tak učí zaměřovat svůj bezděčný pohled na nejdůležitější oblast slova. Uvedená cvičení jsou také užitečnou průpravou pro nácvik globálního čtení, neboť řešitel úkolu samozřejmě zároveň vnímá i nejbližší okolí hledaného písmena.

    Oční sakály můžeme procvičovat nejenom čtením, ale také např. pomocí plynulého (ačkoli nenásilně nuceného) "klouzání" (počítání) menších figur (obrázků), které poslouží k motivovanému dosažení žádoucího výsledku. Pro vyřešení úkolů, popř. objevení pointy, musí dítě často také logicky uvažovat. Mnohá cvičení vyžadují, aby si řešitel pozorně prohlédl jednotlivé obrázky nebo grafické tvary a teprve po nalezení rozdílů mezi nimi vyhledával správná řešení podle zadání. Výsledek pak zapíše na připravenou linku.

    Uvedená cvičení jsou sice poměrně obtížná, ale mnohé děti je, k překvapení rodičů i učitelů, pozoruhodně rychle a úspěšně řeší. A to i přesto, že cvičení často připomínají spíše rébusy než obvyklá vizuální anebo vizuálně-motorická cvičení, která se běžně objevují ve speciálně pedagogické nápravné praxi. V porovnání s rébusy je zde však cíleně zdůrazněna stránka zrakového vnímání; faktory logického úsudku, paměti a pozornosti ji pak těsně následují.

    Osvědčilo se využít nejprve průpravná (reedukační) cvičení v první části knihy pro zácvik dětí pod dohledem dospělého. Tyto listy jsou označeny jako Průpravná cvičení 1-12. Po zvládnutí několika základních postupů řešení může pak již dítě pracovat samostatně a k tomu využít druhou část knihy, Samostatná cvičení 1-12 (vždy dvě po sobě jdoucí cvičení jsou si dost podobná). První čtyři jsou vhodné i pro děti ve věku 8-10 let, další spíše pro starší; dovednosti některých mladších jedinců nás však mohou příjemně překvapit.

    Předpokládá se, že děti budou úkoly v knížce řešit postupně. V průpravných cvičeních se učí řešit postupně všechny varianty úkolů, v samostatných cvičeních mají tyto úkoly již přeházené (i obtížnostně). To je však vhodné i z psychologického hlediska. Dítě např. některý těžší úkol nevyřeší, avšak následující lehčí zvládne, a tím se zvýší jeho sebevědomí.

    Děti s dyslexií by rozhodně neměly uvedená cvičení řešit bez přípravy a bez vedení učitele nebo rodičů. Dospělí by měli rovněž citlivě vybírat úkoly přiměřené věku a schopnostem dítěte. Přitom se lze orientovat i podle naznačené obtížnosti úkolů; jedna tužka znamená poměrně jednoduchý úkol, pět tužek označuje úkol nejvyšší obtížnosti.

    Stupeň obtížnosti lze také ovlivnit způsobem práce. U menších dětí (tj. u žáků 2.-4. ročníků) se osvědčilo podtrhávat tužkou písmena v tabulkách a slovech a spojovat obrázky s písmeny. Tímto způsobem se řešení výrazně zjednoduší. Starší děti (tj. žáci 5. a vyšších ročníků) dokážou pravděpodobně pracovat již bez této "berličky" a mohou tak cíleně procvičovat i svou paměť. Na konci publikace se nachází klíč se správnými výsledky pro ověření správnosti řešení.      

    Obsah učebnice

    Procvičování očních pohybů ke zlepšení čtení

    • Průpravná cvičení 1 - Sledování klikaté čáry / Sledování rovné čáry
    • Průpravná cvičení 2 - Čtení podle obrazce
    • Průpravná cvičení 3 - Čtení podle pořadí písmen
    • Průpravná cvičení 4 - Čtení podle pořadí písmen
    • Průpravná cvičení 5 - Čtení podle pořadí v tabulce
    • Průpravná cvičení 6 - Čtení podle daného pořadí
    • Průpravná cvičení 7 - Vyhledávání značek
    • Průpravná cvičení 8 - Rozlišování detailů
    • Průpravná cvičení 9 - Odlišná písmena 
    • Průpravná cvičení 10 - Rozlišování znaků
    • Průpravná cvičení 11 - Rozlišování znaků
    • Průpravná cvičení 12 - Rozlišování znaků
    • Samostatná práce 1
    • Samostatná práce 2
    • Samostatná práce 3
    • Samostatná práce 4
    • Samostatná práce 5
    • Samostatná práce 6
    • Samostatná práce 7
    • Samostatná práce 8
    • Samostatná práce 9
    • Samostatná práce 10
    • Samostatná práce 11
    • Samostatná práce 12

    Řešení

     

    Zákazníci s tímto zbožím často kupují:

    Souhlas s použitím souborů cookies

    Tento web používá soubory cookies. Kliknutím na tlačítko souhlasím, to berete na vědomí. Další informace
    Souhlasím a zavřít.
    Nesouhlasím. Budou použity jen cookies nutné pro chod webu.

    Zboží bylo vloženo do košíku

    S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují:

    Opravdu chcete vyprázdnit košík?