- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 55
Oční pohyby, rozlišování znaků a písmen. Pro děti od 7 let.
Oční pohyby, rozlišování znaků a písmen
Pracovní listy pomáhají zábavnou formou při nácviku čtení. Úkoly jsou založeny na zjištění, že kvalita čtení má zvláštní vztah k očním pohybům a vizuální percepci, důležitou složkou je plynulé sledování obrázků nebo textu.
Cvičení lze rozdělit na čtenářská a nečtenářská, u každého je označen stupeň obtížnosti (1-5).
Náměty jsou vybrány z oblastí, které děti baví, vyskytují se tu zvířata, hrady, zříceniny, tajná písma, i Harry Potter a Pán prstenů. Čtenář kromě pečlivého zrakového vnímání musí zapojit i logický úsudek, paměť a pozornost.
Na konci publikace je uveden klíč se správnými výsledky řešení. Pracovní listy jsou vhodné pro individuální práci s dětmi, které si chtějí nebo potřebují zlepšit čtenářské dovednosti, lze je využít i ve specializovaných dyslektických třídách, v pedagogicko-psychologických poradnách nebo v domácím prostředí.
Tato kniha je připravena pro rodiče, pedagogy, psychology a všechny ostatní, kdo chtějí pomoci začínajícím čtenářům nebo dyslektickým dětem. Obsahuje nové, netradiční a motivující úkoly, které poutavou formou procvičují jemné oční pohyby a rozlišovací schopnosti při společné práci nebo zábavě. Mnohé z nich spadají do živočišné, rostlinné a "zeměpisné" říše. Přitom jsem "autobiograficky" zavzpomínal a zařadil do point cvičení všechno to, co mě jako kluka kdysi bavilo, tedy zvířata, hrady, zříceniny, tajná písmena....Z modernějších prvků se tu objevují třeba Harry Potter a Pán prstenů. Uvedená cvičení tak získávají trochu "klukovský" charakter. Nemyslím si, že by to bylo na škodu - vždyť většina dětí se čtenářskými problémy jsou chlapci!
Čtenářský výkon závisí i na kvalitě očních pohybů a na schopnosti čtenáře jemně přeskakovat pohledem přes řady písmenek a slov. Této dovednosti se v odborných kruzích říká "okulomotorický pohyb" a jednotlivé nepatrné "oční skoky" se nazývají sakády. Plynulost těcht sakád, fixaci (zacílení) a snížení regresních (zpětných) pohybů můžeme procvičovat pomocí připravených cvičení. A děti ani nepoznají, že při zábavě zároveň velice užitečně procvičují základní funkce očí, důležité pro nácvik správného čtení.
A jak s pracovními listy pracovat? Cvičení lze rozdělit na čtenářská a nečtenářská, přičemž i ta nečtenářská v sobě většinou obsahují písmenka kombinovaná s jednoduchými figurami. U čtenářských cvičení má pravděpodobně značný význam předkládání jednoduchých vět, které v sobě ukrývají další slova. Např. ve větě Uličník Vojta usnul pod osikou čte dítě v každém slově pouze druhé písmeno (losos). Při dešifrování takového slova musí řešitel zacílit svůj pohled přesně tam, kde většinou končí krátké fixace prokládající jednotlivé sakály, tj. u standardně dlouhých slov někde mezi 2. a 3. písmenem. Dítě se tak učí zaměřovat svůj bezděčný pohled na nejdůležitější oblast slova. Uvedená cvičení jsou také užitečnou průpravou pro nácvik globálního čtení, neboť řešitel úkolu samozřejmě zároveň vnímá i nejbližší okolí hledaného písmena.
Oční sakály můžeme procvičovat nejenom čtením, ale také např. pomocí plynulého (ačkoli nenásilně nuceného) "klouzání" (počítání) menších figur (obrázků), které poslouží k motivovanému dosažení žádoucího výsledku. Pro vyřešení úkolů, popř. objevení pointy, musí dítě často také logicky uvažovat. Mnohá cvičení vyžadují, aby si řešitel pozorně prohlédl jednotlivé obrázky nebo grafické tvary a teprve po nalezení rozdílů mezi nimi vyhledával správná řešení podle zadání. Výsledek pak zapíše na připravenou linku.
Uvedená cvičení jsou sice poměrně obtížná, ale mnohé děti je, k překvapení rodičů i učitelů, pozoruhodně rychle a úspěšně řeší. A to i přesto, že cvičení často připomínají spíše rébusy než obvyklá vizuální anebo vizuálně-motorická cvičení, která se běžně objevují ve speciálně pedagogické nápravné praxi. V porovnání s rébusy je zde však cíleně zdůrazněna stránka zrakového vnímání; faktory logického úsudku, paměti a pozornosti ji pak těsně následují.
Osvědčilo se využít nejprve průpravná (reedukační) cvičení v první části knihy pro zácvik dětí pod dohledem dospělého. Tyto listy jsou označeny jako Průpravná cvičení 1-12. Po zvládnutí několika základních postupů řešení může pak již dítě pracovat samostatně a k tomu využít druhou část knihy, Samostatná cvičení 1-12 (vždy dvě po sobě jdoucí cvičení jsou si dost podobná). První čtyři jsou vhodné i pro děti ve věku 8-10 let, další spíše pro starší; dovednosti některých mladších jedinců nás však mohou příjemně překvapit.
Předpokládá se, že děti budou úkoly v knížce řešit postupně. V průpravných cvičeních se učí řešit postupně všechny varianty úkolů, v samostatných cvičeních mají tyto úkoly již přeházené (i obtížnostně). To je však vhodné i z psychologického hlediska. Dítě např. některý těžší úkol nevyřeší, avšak následující lehčí zvládne, a tím se zvýší jeho sebevědomí.
Děti s dyslexií by rozhodně neměly uvedená cvičení řešit bez přípravy a bez vedení učitele nebo rodičů. Dospělí by měli rovněž citlivě vybírat úkoly přiměřené věku a schopnostem dítěte. Přitom se lze orientovat i podle naznačené obtížnosti úkolů; jedna tužka znamená poměrně jednoduchý úkol, pět tužek označuje úkol nejvyšší obtížnosti.
Stupeň obtížnosti lze také ovlivnit způsobem práce. U menších dětí (tj. u žáků 2.-4. ročníků) se osvědčilo podtrhávat tužkou písmena v tabulkách a slovech a spojovat obrázky s písmeny. Tímto způsobem se řešení výrazně zjednoduší. Starší děti (tj. žáci 5. a vyšších ročníků) dokážou pravděpodobně pracovat již bez této "berličky" a mohou tak cíleně procvičovat i svou paměť. Na konci publikace se nachází klíč se správnými výsledky pro ověření správnosti řešení.
Procvičování očních pohybů ke zlepšení čtení
Řešení
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?