- Určeno pro:
- 6. ročník
- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 164
Poznámka pro učitele
Učebnice Občanská výchova pro 6. ročník ZŠ a odpovídající ročník víceletých gymnázií vychází z daných, platných osnov vzdělávacího programu Základní škola. Pojetí osnov rovněž rozhodlo o její struktuře stejně jako o struktuře navazujících učebnic pro 7. - 9. ročník ZŠ. Pro značnou náročnost učiva předepsaného osnovami autoři usilovali o co nejpřehlednější a didakticky nejpropracovanější postup. Učivo je děleno do pěti základních, poměrně rozsáhlých kapitol uvedených vždy barevnou motivační ilustrací. Každá kapitola je složena z několika podkapitol, jež na sebe logicky navazují. Vzhledem k rozsahu jednotlivých podkapitol byl text ještě dále rozčleněn na menší obsahové oddíly, které se věnují vždy jednomu tématu a tvoří samostatný uzavřený celek. Mají velmi individuální rozsah v závislosti na závažnosti tématu, které je v nich rozpracováno.
Tato struktura v žádném případě nenaznačuje jakoukoli souvislost typu vyučovací hodina = jeden oddíl. Jak velkým tempem bude učitel s žáky postupovat, záleží na jeho zájmu a také na schopnostech a dosavadních znalostech žáků. Při experimentálním ověřování učebnice učitelé běžně pracovali v jedné hodině se dvěma až třemi oddíly, některé zadávali k domácí přípravě. Není důvodu, proč takto nepostupovat i dále. Učebnice důsledně rozšiřuje základní a doplňkové učivo a různé zajímavosti (rozšiřující učivo je uvedeno v rámečcích). Doplňkem základního učiva jsou rovněž pasáže zvané K zamyšlení. Jejich smysl je jasný - podnítit žáky k samostatnému uvažování o problémech, s nimiž se prostřednictvím učebnice seznámí. Úkoly pro shrnutí, opakování a hlubší zamyšlení nad jednotlivými tématy učebnice jsou koncipovány rovněž ve třech úrovních: za každým tematickým oddílem naleznete základní sestavu otázek k zjištění, jak žáci pochopili nové učivo a jak jej dovedou aplikovat. Druhou úrovní jsou pasáže Opakování - matka moudrosti, které jsou souhrnným opakováním na vyšší úrovni zobecnění. Třetí, nejvyšší rovinou jsou Ohléhnutí za kapitolou. Přinášejí krátké souvislé shrnutí (připomenutí) probraného učiva. Jeho účelem je upevnit vnímání probrané látky v celku všech souvislostí. Následuje řada otázek zaměřených zejména na interakci a kolektivní řešení problémů (diskuse, modelové situace, dramatizace a podobně).
Autoři učebnice usilovali o to, aby látka probíraná po celý rok byla v učebnici vnitřně prokomponována od úvodní kapitoly až po závěr a vytvářela jednotný celek, pokud toho lze s ohledem na dikci osnov dosáhnout. Snažili se rovněž učebnicí naznačit žákovi, že učivo občanské výchovy je praktická záležitost, jakkoli to tak chvílemi nevypadá, a že se jedná o věci, s nimiž se bude ve svém životě běžně setkávat.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT
DO ŠKOLY A DO OBCE aneb VĚDĚT, JAK NA TO A KUDY KAM
Škola hrou aneb Každá hra má svá pravidla
O obci a lidské sounáležitosti
Ohlédnutí za kapitolou
KDE DOMOV MŮJ aneb O RODNÉM KRAJI, VLASTI A O VŠEM, CO POVAŽUJEME ZA NAŠE SPOLEČNÉ TRADICE
Regiony - kraje našich domovů
Vlast - náš společný region a domov
Lidé v koloběhu času
Ohlédnutí za kapitolou
CO VŠECHNO DOKÁŽE ČLOVĚK aneb O KULTUŘE A LIDSKÉ SCHOPNOSTI TVOŘIT
Kultura a její projevy
Kulturní bohatství
Člověk mezi kulturami
O masové kultuře
Ohlédnutí za kapitolou
NAUČ SE SYNEČKU HOSPODAŘIT aneb O MAJETKU, PENĚZÍCH, HOSPODAŘENÍ A O ŠTĚSTÍ
Majetek a jeho vlastnictví
Druhy majetku, peníze a jejich význam
Jak se tvoří majetek, odkud se berou peníze
Aby se nám peníze nerozkutálely
Majetek a štěstí v životě člověka
Ohlédnutí za kapitolou
POZVÁNÍ DO SPOLEČNOSTI aneb ŽIJEME S DRUHÝMI LIDMI
Být spolu, nebýt sami
Soužití a setkávání
Jeden za všechny, všichni za jednoho
Jak to chodí ve společnosti
Dorozumívání a porozumění
Ohlédnutí za kapitolou
CO VÁS ČEKÁ O PRÁZDNINÁCH
Zboží bylo vloženo do košíku