Košík 0 Kč
Celková cena:
0 Kč
Počet produktů:
K pokladně Košík je prázdný Zboží v košíku

    Zvládáme specifické poruchy učení

    Dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Praktický nácvik pro 2. stupeň ZŠ

    Naše cena s DPH:
    272 Kč DPH 10%
    Dostupnost:
    skladem
    ks
    DO KOŠÍKU
    Autor:
    Lenka Krejčová, Zuzana Hladíková
    Nakladatel:
    Edika
    Kód zboží:
    57183
    EAN:
    9788026614005
    Edika

    Popis produktu

    Tato praktická kniha obsahuje konkrétní příklady i cvičení a je zaměřena především na žáky 2. stupně ZŠ. Využít ji ale mohou také žáci starší, studenti SŠ a VŠ, stejně jako dospělí.

    Jednotlivé kapitoly se věnují práci s texty od psaní souvislých textů, výpisků z učebnic a dalších odborných článků, až po učení slovíček v cizích jazycích. Nepomíjí ani alternativní způsoby zpracovaní informací, zapamatování si učiva, porozumění čtenému a využití moderních technologií. Vše názorně a srozumitelně.

    Autorky úspěšné publikace Specifické poruchy učení připravily další titul, který je zaměřen především na žáky 2. stupně ZŠ, využít jej ale mohou také žáci starší, studenti SŠ a VŠ i dospělí a samozřejmě také rodiče, učitelé, doučovatelé, speciální pedagogové a psychologové.

    Jednotlivé kapitoly se věnují práci s texty (psaní souvislých textů, psaní výpisků z odborných textů, učení slovíček v cizích jazycích), porozumění čtenému, alternativním způsobům zpracování informací a zapamatování si učiva i využití moderních technologií.

    Co v knize najdete?
    * systematický trénink dovedností, které v souvislosti s dyslexií potřebujeme posílit
    * pomoc pro nalezení vlastních způsobů práce
    * konkrétní příklady a praktická cvičení

    Kvalitní čtenářské dovednosti představují klíč k úspěšné celoživotní vzdělanosti. Kdo nechce přestat s nápravou problémů se čtením ve třetí či čtvrté třídě, sáhne po této publikaci. Obsahuje cvičení a úkoly, které svou náročností odpovídají rozumové vyspělosti dítěte na druhém stupni a současně respektují jeho čtenářské dovednosti. Volba cvičení rovněž odpovídá současným poznatkům o efektivní nápravě poruch čtení.

    PhDr. Václav Mertin, dětský psycholog, Katedra psychologie FF UK Zuzana Hladíková pracuje jako psycholožka v neziskové organizaci DYS-centrum Praha, z. ú. Věnuje se jak problematice specifických poruch učení a chování, tak i obecnějším otázkám edukace. Je spoluzakladatelkou Základní školy Poznávání. Podílela se na vzniku několika publikací a komplexního tréninkového programu pro středoškoláky s dyslexií nazvaného „Já na to mám“. Lenka Krejčová pracuje jako psycholožka v neziskové organizaci DYS-centrum Praha, z. ú. a na Katedře psychologie FF UK. Byla zapojena do lokalizace několika diagnostických me­tod. Dlouhodobě se také zabývá specifickými poruchami učení a chování, což přerostlo v ucelený zájem o problematiku edukace a systém vzdělávání. Spolu se Zuzanou Hladíkovou založila Základní školu Poznávání. Je autorkou nebo spoluautorkou řady časopiseckých článků a knih, podílela se na vzniku komplexního tréninkového programu pro středoškoláky s dyslexií.

    Formát:
    B5 (16 x 23 cm)
    Počet stran:
    224

    Recenze

    Tato kniha je věnována žákům s dyslexií anebo dysortografií na druhém stupni základní školy, případně i studentům středních škol či vyšších stupňů studia (pro zjednodušení budeme nadále hovořit o žácích, ale máme tím na mysli žáky i studenty, všechny, kteří naši publikaci využijí). Často se setkáváme s tím, že těmto žákům nemáme co nabídnout. Nedaří se nám najít ucelenou publikaci, která by jim pomáhala trénovat to, co v souvislosti s dyslexií potřebují posílit, a zároveň jim pomáhala najít si své vlastní způsoby práce, které jim vyhovují a dobře se za jejich užití učí. Proto vznikla tato publikace. Snažili jsme se do ní začlenit své zkušenosti se žáky, kteří se stali našimi klienty. Při psaní jsme na ně intenzivně mysleli a cvičení, úkoly i texty jsme připravovali tak, aby je to bavilo, obohatilo to jejich dovednosti a současně bylo užitečné ve škole. Některé úkoly jsem vymysleli a hned jsme je s klienty zkoušeli a viděli, že fungují. Jiné úkoly jsme měli dlouhodobě prověřené, ale vždy jsme je s klienty řešili jen metodou tužka - papír a vymýšleli je ad hoc při individuální práci. Tak jsme jim nyní dali konkrétní strukturu a připravili je do podoby systematického tréninku, který můžete využívat.

    Když říkáme, že postrádáme materiály pro žáky na druhém stupni základních škol, a proto vznikla tato kniha, není to úplně přesné vyjádření. Při volbě témat i tvorbě úkolů jsme měli na mysli především naše klienty, kteří mají za sebou řadu let intervencí, reedukací a nácviků. Prostý trénink čtení nebo psaní už jin nestačí, nekoresponduje s jejich potřebami ve škole, nepomáhá jim se školní prací. Předpokládáme ovšem, že takoví žáci se vyskytují i jinde, že jsou školy, které od prvních tříd průběžně podporují žáky, jimž se nedaří ve čtení nebo psaní, že jsou poradenská zařízení či praxe soukromých speciálních pedagogů, kteří dlouhodobě spolupracují s klienty. Po řadě let společné práce vidí pokrok, který je hoden obdivu, ale současně si kladou otázku, jak takové žáky dál podpořit, jak posilovat jejich studijní dovednosti, které právě nyní potřebují při učení na druhém stupni základní školy, nebo třeba i po přestupu na střední školu.

    Při jakékoli práci se žáky s dyslexií platí pravidlo, že intervenci začínáme na takové úrovni, na níž žák ještě zvládá, a postupně mu pomáháme různé obtíže překonat, resp. zmírnit. Může se proto stát, že ve škole nebo v poradenské praxi potkáme žáka, který je sice na druhém stupni základní školy, ale pro svoji podporu potřebuje materiály, jež odpovídají nižšímu ročníku studia. Je zapotřebí s ním trénovat základní postupy čtení, pomoci mu v oblasti grafomotoriky, percepcí apod. Pro takové žáky či klienty existuje v současné době nepřeberné množství materiálů. Nabídka pracovních listů i didaktických pomůcek pro předškolní děti a žáky v prvních ročnících školní docházky je ohromná a stále se rozšiřuje. Někdy je nutné při práci se staršími žáky čerpar právě z těchto materiálů, přestože z hlediska roků povinné školní docházky už jsou na druhém stupni ZŠ. Rozhodně tedy nelze tuto publikaci automaticky použít pro každého žáka druhého stupně. Nezbytným východiskem práce je kvalifikované rozhodnutí (poradenského pracovníka, učitele, doučovatele, nebo i zkušeného a poučeného rodiče), zda jsou materiály, které publikace nabízí, pro žáka vhodné, nebo je nutné sáhnout po něčem jednodušším. Možná se úkoly z naší publikace budou hodit za několik let, možná třeba až na střední škole, nebo při přípravě na středoškolské studium. Rozhodující není věk, ani postupový ročník školy, ale úroveň dovedností. Jen tak bude zajištěno, že trénujeme to, co žáci potřebují, a uvidíme skutečné pokroky. Navíc, kdybychom se pustili do práce, která je pro žáka příliš obtížná, ztratili bychom  jeho zájem. Naopak když zažije, že zvolené postupy zvládá, a dokonce mu pomáhají při školní práci, motivace se bude zvyšovat.

    Než se pustíte do práce, rádi bychom shrnuli základní informace o dyslexii a dalších podobných obtížích a nastínili, co vás v publikaci čeká a jak s ní zacházet. Nejde o knihu, kterou je potřeba přečíst od první do poslední stránky, aby čtenář znal děj a porozuměl pointě. V knize můžete listovat a vybírat témata, která jsou právě aktuální, či postupy, které je přeba trénovat. V rámci práce se žáky je zapotřebí vybírat cvičení a úkoly podle jejich potřeb, podle jejich studijních preferencí, podle aktuálních nároků školy a učení. Při práci žáků rozhodně nesledujeme výkony a netrháme rekordy. Cílem je porozumění, osvojení užitečných studijních dovedností a nabytí přesvědčení, že žák práci zvládne, že "ví, jak na to".         

    Obsah učebnice

    1.   TECHNIKA ČTENÍ

    • Reflexe čtení

    2.   ČTENÍ S POROZUMĚNÍM

    • Text 1 -   O domě
    • Text 2 -   Barbora
    • Text 3 -   Básník
    • Text 4 -   Slovo redakce
    • Text 5 -   Bylo nás pět
    • Text 6 -   Jednoduché steganografické textové metody
    • Text 7 -   Věnování
    • Text 8 -   Minehava
    • Text 9 -   O čem sním
    • Text 10 - Blbnutí s Oskarem

    3.   PSANÍ VÝPISKŮ Z ODBORNÝCH TEXTŮ

    • Trénink výpisků 1
    • Trénink výpisků 2
    • Trénink výpisků 3
    • Trénink výpisků 4
    • Kontrola práce

    4.   PSANÍ SOUVISLÝCH TEXTŮ

    • Slohová práce
    • Odborné texty

    5.   ALTERNATIVNÍ ZPŮSOBY ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ

    • Přehledy
    • Myšlenková mapa
    • Nákresy
    • Schéma
    • Tabulka

    6.   ODBORNÉ POJMY V RŮZNÝCH VYUČOVACÍCH PŘEDMĚTECH

    • Slova příbuzná a slova složená z více známých slov
    • Slova převzatá z cizích jazyků
    • Slova s různými významy
    • "Sítě obtížných slov"

    7.   UČENÍ SLOVÍČEK V CIZÍCH JAZYCÍCH

    • Malé části slov, které dávají smysl
    • Složená slova v angličtině
    • "Sítě obtížných slov" neboli sos trénink slovíček

    8.   TRÉNOVÁNÍ PAMĚTI

    • Zapamatování prostřednictvím různých formátů informací
    • Vizualizace
    • Asociace
    • Kategorizace
    • Metoda příběhů
    • Strategie prvního písmene
    • Technika loci

    9.   VYUŽITÍ MODERNÍCH TECHNOLOGIÍ PŘI UČENÍ

    • Psaní na počítači
    • Přizpůsobení počítače
    • TTS a STT
    • Moderní technologie jako pomůcky při učení
    • Upomínky a připomínky

    10. UŽITEČNÉ PROGRAMY, MATERIÁLY, POMŮCKY A DALŠÍ TIPY

    • Knihy a pracovní listy
    • Webové stránky a online programy pro další učení
    • Moderní technologie

    11. POUŽITÁ LITERATURA

      

     

     

    Tento web používá soubory cookies. Používáním tohoto webu nebo kliknutím na tlačítko souhlasím, to berete na vědomí. Další informace Souhlasím

    Zboží bylo vloženo do košíku

    S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují: