- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 141
Publikace je určena učitelkám mateřských škol a motivuje k aktivnímu objevování světa kolem nás, k bádání i k vyprávění, vyzývá ke hře pod širým nebem.
Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Jenže v současné době tráví předškolní děti mnohem více času v interiérech než dříve. Není divu, když naše domovy, třídy i kanceláře jsou mnohem prostornější a pohodlnější, plné pohodlných sedaček, zábavných technických vymožeností a hraček. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Odcizování od přírody začalo ve druhé polovině 20. století v souvislosti s elektrifikací a s dalšími vědecko-technickými objevy.
Tato kniha byla napsána proto, aby zase začalo přibývat předškoláků, kteří si hrají venku a v přírodě. Hlavním cílem této knihy je přinést inspiraci dospělým, kteří si uvědomují význam venkovního pobytu, chtějí si s dětmi venku hrát a ptají se: "Jak dnešní děti dostat ven? Jak je venku zabavit?"
Všechny rady a nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního věku; realizovat je mohou učitelky mateřských škol, ale i rodiče. Nabízené aktivity lze provádět kdekoli (u každé mateřské školy či u každého domova) a nejsou k nim potřeba složité, nákladné nebo špatně dostupné pomůcky.
Kniha předkládá také osvědčené rady, jak děti i dospělé chránit před nepřízní počasí a dalšími riziky souvisejícími s pobytem venku.
Unikátní je propojení obsahu této knihy s environmentální výchovou. Děti se při herních, praktických a badatelských aktivitách samovolně učí, že příroda tu není jen pro ně, a získávají základní povědomí o tom, jak to v přírodě funguje.
V první, teoretické části se seznámíme s konceptem „třetí učitel“, s informálním vzděláváním, nastíníme pozitiva i rizika pobytu venku, ukážeme příklad bezpečnostních opatření, představíme osvědčené tipy na vybavení a zařízení prostředí maximálně inspirujícího ke spontánním činnostem a doporučíme odzkoušená pravidla.
Druhá, podstatně rozsáhlejší část je praktickým nápadníkem krátkodobých a dlouhodobých aktivit, které lze provádět kdekoli a nejsou k nim potřeba žádné složité, nákladné nebo špatně dostupné pomůcky. Vybrány jsou jak herní, tak badatelské aktivity. Při jejich realizaci si děti uvědomují, jak to funguje v přírodě, a učí se respektovat nejen přírodu a její součásti, ale i spolužáky a samy sebe.
Publikace je určena zejména pro pedagogy mateřských škol, asistentům pedagoga, studentům předškolní pedagogiky, pedagogům volného času a i rodičům.
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?