Popis produktu
Jednoduchý a flexibilní program nabízí šest kroků, jak zvládnout poruchy pozornosti a hyperaktivitu neboli ADHD. V knize najdete hry, které pomohou k zlepšení pozornosti dítěte, a ověřené nápady, které dítěti pomohou, aby si lépe organizovalo prostor a čas. ADHD je výzvou pro všechny, jak pro dítě, tak pro „jeho“ dospělé, tedy rodiče a učitele. Autoři vycházejí z poznatku, že děti s ADHD potřebují, abychom se o ně starali jinak, než se staráme o děti, které nemají problémy s koncentrací a hyperaktivitou. Kniha vychází z řady studií i ze zkušeností rodin, kde žije dítě s ADHD.
David Daley je psycholog, působí na Bangorské universitě. Margaret Thompson je psycholožka a externě vyučuje na universitě v Southamptonu. Edmund J. S. Sonuga-Barke je profesorem psychologie na universitě v Southamptonu. Cathy Laver-Bradbury je zdravotní sestra specializující se na problematiku ADHD, působí na universitě v Southamptonu. Anne Weeks působí jako vrchní sestra v nemocnici v Ashurstu.
Obsah učebnice
1. část
Co je to ADHD a co s ním můžeme dělet?
Úvod
- Co je dětská proucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD)?
- Program výchovy v šesti krocích
- Základní informace o ADHD: jak se porucha projevuje?
- Teorie o tom, proč mají děti ADHD
Výchova dítěte s ADHD
- Co můžete dělat, abyste svému dítěti pomohli
- Děti s ADHD mají i své silné stránky
- Přizpůsobte program potřebám své rodiny
- Náladové děti s ADHD
Hlavní charakteristiky programu
- Jak je důležité přizpůsobit výchovné postupy
- Co ovlivňuje vaše rodičovství?
- Rodiče s ADHD
- Šest kroků - přehled
2. část
Šest kroků pro zvládnutí ADHD
Úvod
- Kde začneme?
- Když se příznaky ADHD projevují i u rodičů
1. KROK
- Jak se u vašeho dítěte projevuje ADHD?
- Přehled dovedností, které si osvojíte v prvním kroku
- Přehled úkolů, které splníte v prvním kroku
- První úkol: Příprava
- 1. dovednost: Navázat oční kontakt
- 2. dovednost: Nejdříve získat pozornost dítěte, potom mu dávat pokyny
- 3. dovednost: Naslouchat a pomoci dítěti při naslouchání
- 4. dovednost: Všímat si dobrých věcí, které dítě dělá: zachytit "okamžik dobrého chování"
- 5. dovednost: Pozor na řeč těla
- 6. dovednost: Všímat si, co dítě dokáže
- 7. dovednost: Mluvit s dítětem slušně
- Úkoly vyplývající z prvního kroku
- Shrnutí a stručné zopakování
2. KROK / Strategie zaměřené na pomoc dětem s ADHD
- Přehled dovedností, které si osvojíte ve druhém kroku
- Důležité ponaučení
- Přehled úkolů, které splníte ve druhém kroku
- Zamyslete se nad průběhem prvního kroku
- 1. dovednost: Postupné učení
- 2. dovednost: Určit a využít výchovné okamžiky
- 3. dovednost: Působit "v doslechu"
- 4. dovednost: Dodržovat pravidelný denní program
- 5. dovednost: Vymezit jasné hranice chování a pravidla domácnosti
- 6. dovednost: Odpočítávání a odměna v předem určeném čase
- 7. dovednost: Sdělovat jasné zprávy (nezapomínejte na oční kontakt)
- 8. dovednost: Používat krátké věty
- 9. dovednost: Možnost volby
- 10. dovednost: Vyhýbat se střetům a hádkám
- 11. dovednost: Zachovat klid
- 12. dovednost: Uklidnit dítě
- Úkol: prostřednictvím hry rozvíjejte pozornost a soustředění dítěte
- Úkoly pro druhý krok
- Shrnutí a stručné zopakování
- Posouzení schopností dítěte
3. KROK / Rozvíjet pozornost a schopnost soustředění pomocí hry
- Přehled dovedností, které si osvojíte ve třetím kroku
- Přehled úkolů, které splníte ve třetím kroku
- Jak se vám vedlo v předchozích dvou krocích?
- 1. dovednost: Pochopit význam hry
- 2. dovednost: Hry procvičující pozornost
- Posouzení pokroků pomocí hry
- 3. dovednost: Rozvíjení schopností naslouchat
- 4. dovednost: "My" a "já" a tón hlasu
- 5. dovednost: Hovory o emocích a rozvíjení vyjadřovacích schopností dítěte
- 6. dovednost: Dávat na vybranou
- Úkoly pro třetí krok
- Shrnutí a stručné zopakování
4. KROK / Zlepšit komunikační dovednosti
- Přehled odvedností, které si osvojíte ve čtvrtém kroku
- 1. dovednost: Rozvíjení řečových schopností dítěte prostřednictvím hry
- 2. dovednost: Práce s tónem a hlasem
- 3. dovednost: Vytyčení jasných cílů a očekávání
- 4. dovednost: Záchvaty vzteku a metody odvedení pozornosti
- 5. dovednost: Předvídání
- 6. dovednost: Oddechový čas
- 7. dovednost: Vyloučení ze hry
- 8. dovednost: Připravit dítě na úkol nebo na změnu činnosti
- 9. dovednost: Jak procvičovat čekání
- 10. dovednost: Jak mluvit o pocitech a dávat je najevo
- Úkoly pro čtvrtý krok
- Shrnutí a stručné zopakování
5. KROK / Jak zvládnout dítě s ADHD mimo domov
- Přehled dovedností, které si osvojíte v pátém kroku
- Přehled úkolů, které splníte v pátém kroku
- Kontrolní seznam pro rodiče - sledování pokroků
- 1. dovednost: Naslouchání, sdílení pocitů a vzájemný respekt
- 2. dovednost: Použití kuchyňských minutek v dalších situacích
- 3. dovednost: Jak uklidnit dítě mimo domov
- 4. dovednost: Využívat situace, kdy je dítě "v doslechu"
- 5. dovednost: Opakovat pokyny
- 6. dovednost: Domácí pravidla a vnější svět
- 7. dovednost: Odměny
- 8. dovednost: Využívání výchovných okamžiků
- Úkoly pro pátý krok
- Rodiče s příznaky ADHD
- Shrnutí a stručné zopakování
6. KROK / Co vás čeká
- Úvod k šestému kroku
- 1. dovednost: Jak zvládnout obtížné období
- 2. dovednost: Vyhledat pomoc, když ji potřebujeme
- Úkoly pro šestý krok
- Závěrem: Obecné rady a náměty
Další užitečné pomůcky
- Scénáře ze života
- Kontrolní seznam pro rodiče