Košík 0 Kč
Celková cena:
0 Kč
Počet produktů:
K pokladně Košík je prázdný Zboží v košíku

    -5%

    • Finanční a ekonomická gramotnost pro ZŠ a víceletá gymnázia - Pracovní sešit 1

    Finanční a ekonomická gramotnost pro ZŠ a víceletá gymnázia - Pracovní sešit 1

    Pracovní sešit 1

    Naše cena s DPH:
    105 Kč DPH 0%
    Původní cena s DPH:
    110 Kč
    Ušetříte:
    5 Kč
    Dostupnost:
    skladem
    ks
    DO KOŠÍKU
    Autor:
    Skořepa Michal, Skořepová Eva
    Nakladatel:
    SCIENTIA
    Kód zboží:
    51925
    EAN / ISBN:
    9788086960418
    SCIENTIA

    Popis produktu

    • Pracovní sešit - primárně určen pro výuku finanční gramotnosti na školách.
    • Skvělý průvodce světem každodenních finančních nástrah pro každého.
    • Publikace vyšla pod patronací České národní banky
    • Nejrozšířenější učebnice na trhu - zpracovává Standardy finanční gramotnosti pro všechny typy základního a středního školství
    • Tato publikace vychází vstříc Systému budování finanční gramotnosti na základních a středních školách, materiálu vypracovanému na základě usnesení vlády a garantovanému MŠMT ČR. Jak nakládat s penězi, pojem inflace či znalost základních práv spotřebitelů jsou témata a pojmy, které zůstávají pro část občanů velkou neznámou.
    • zároveň naplňuje požadavky očekávaných výstupů pro téma Stát a hospodářství vzdělávacího oboru Výchova k občanství podle RVP ZV
    • Aby pomohlo situaci změnit, vydává nakladatelství Scientia komplet učebních materiálů pro ty školy, kde se rozhodnou věnovat se finančnímu vzdělávání důsledněji buď v rámci stávající Výchovy k občanství, nebo vyčlení pro tuto náplň samostatný předmět, což je na rozhodnutí konkrétní školy.

    <

    Určeno pro:
    Střední škola
    Formát:
    A4 (21 x 30 cm)
    Počet stran:
    75

    O učebnici

    Na začátku nového tisíciletí jsme svědky nebývale rychlého rozvoje finančních služeb a paralelně s tím zažíváme i poměrně významnou změnu chování české populace. Tradičně konzervativní postoj k úsporám a zadlužování se postupně mění, roste tendence k rychlé spotřebě i ochota občanů k zadlužování. Tyto tendence jsou zcela v souladu se začleňováním České republiky mezi moderní tržní ekonomiky, nejsou však zcela bez rizik a vyvolávají naléhavou potřebu alespoň základní orientace občanů ve světě financí. Bez základních ekonomických a finančních znalostí nelze činit kvalifikovaná rozhodnutí při správě osobních financí a rodinného majetku. To platí jak pro situaci, kdy jednotlivec či rodina potřebuje peníze půjčit, stejně tak pro situaci, kdy naopak zamýšlí finanční prostředky investovat. Znalost rizik a dlouhodobých důsledků využívání jednotlivých produktů je ale zatím relativně nízká, ačkoli finanční rizika se stala jedním z hlavních témat dnešního světa.
    Velká rizika přitom ohrožují především mladou populaci, která je obecně méně konzervativní a více náchylná k riziku. Vstup do dospělosti je spojen s řadou náročných změn a rozhodnutí, z nichž řada má finanční rozměr, často s dlouhodobým horizontem. V počátečních fázích osamostatňování jedince od rodičů je přitom zcela přirozené začít realizovat dlouhodobé investiční záměry s finančními prostředky, vypůjčenými často na jedno i více desetiletí. Bylo by politováníhodné, aby byla mladá generace dlouhodobě zatížena následky neprozíravých a ukvapených rozhodnutí, učiněných často jen z důvodu nízké finanční gramotnosti. Nejde přitom pouze o znalosti finančních produktů, ale  o základy fungování tržní ekonomiky, o nichž by měl mít každý vzdělaný občan alespoň základní povědomí. Každý žák či student si dříve nebo později položí otázku typu: mám zkusit podnikat nebo mám být raději zaměstnancem? Bydlet ve svém nebo raději v nájmu? A odkud se vlastně berou peníze? Aby si na tyto otázky uměl dobře odpovědět, musí mít alespoň základní vědomosti o ekonomice a penězích.
    Vzdělávání v přírodovědných i humanitních oborech má v naší zemi dlouholetou tradici a proto se v mezinárodním srovnání můžeme pochlubit dobře vzdělanou populací. Ve světě peněz to ale prozatím neplatí, a to z několika důvodů. Finanční a ekonomická gramotnost nemůže mít dostatečnou oporu v domácí výchově, protože ani generace rodičů dnešních teenagerů nemohla získat dostatečnou zkušenost s finančními produkty běžnými v tržní ekonomice. Rovněž v oblasti  školní výuky chybí nejen návaznost a tradice, ale také kvalitní a systematické učební pomůcky.
    Ministerstvo školství, tělovýchovy a mládeže se rozhodlo na tuto situaci reagovat zařazením oblasti finančního vzdělávání do rámcových vzdělávacích programů. Česká národní banka, jakožto subjekt s výlučným a specifickým postavením na českém finančním trhu, považuje oblast finančního vzdělávání mladé generace za velmi důležitou. Proto se rozhodla v této oblasti angažovat a podpořit intelektuálně i finančně vydání první ucelené učební pomůcky v oblasti ekonomické a finanční gramotnosti pro vyšší ročníky základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií. (druhý díl)

    Obsah učebnice

    Kapitola 1: Všechno má svého majitele

    • Komu co patří  
    • 1.1  Hledání majitelů v příběhu obce Bělice
    • Můžeme vlastnit i nápady? 
    • 1.2  Hmotné i duševní vlastnictví v příběhu Adamovy písničky
    • 1.3  Další příklady duševního vlastnictví
    • 1.4  Příklady pirátství v oblasti duševního vlastnictví
    • 1.5  Průzkum pirátství mezi spolužáky
    • 1.6  Instituce zabývající se duševním vlastnictvím
    • 1.7  Ochrana vlastnictví
    • 1.8  Duševní vlastnictví ve vašem okolí
    • Vlastníci střechy nad hlavou a půdy pod nohama 
    • 1.9  Komu co patří v našem okolí
    • 1.10  Který druh bydlení je nejlepší?
    • 1.11  Kolik Čechů bydlí ve svém

    Kapitola 2:  Ten dělá to a ten zas tohle

    • Příklady dělby práce 
    • 2.1  Dělba práce v různých oblastech života
    • 2.2  Dělba práce ve velkém hotelu
    • 2.3  Dělba práce při stavbě domu
    • Výhody dělby práce 
    • 2.4  Hra na dělbu práce při výrobě vizitek
    • Dělba práce kolem tebe 
    • 2.5  Zařazení domácností do dělby práce v ekonomice
    • 2.6  Účast ČR v mezinárodní dělbě práce

    Kapitola 3:  Ekonomika jako ústřední topení

    • Koloběh zboží a služeb v ekonomice 
    • 3.1  Vstupy a výstupy domácnosti
    • 3.2  Vstupy a výstupy pekárny
    • 3.3  Obrázek koloběhu zboží a služeb
    • 3.4  Obrázek koloběhu zboží a služeb v ekonomice s bankou
    • Různé podoby firem v koloběhu zboží a služeb 
    • 3.5  OSVČ, akciová společnost, společnost s ručením omezeným
    • 3.6  Čtyři typy živností
    • 3.7  Návštěva vybrané firmy

    Kapitola 4:  Tak tedy za kolik aneb o cenách

    • Cena jako výsledek nabídky a poptávky 
    • 4.1  Hra na trh s jablky
    • 4.2  Rychlost reakce cen na změny poptávky nebo nabídky
    • 4.3  Když cena neodpovídá nabídce a poptávce
    • Reklama pod mikroskopem 
    • 4.4  Výhody a nevýhody reklamy pro prodávající a kupující
    • 4.5  Kde všude se s reklamou setkáváme
    • 4.6  Skrytý nátlak v reklamě
    • 4.7  Anketa k letákům v poštovních schránkách
    • 4.8  Scénky parodující aktuální reklamy
    • Není sleva jako sleva 
    • 4.9  Skutečná a falešná sleva v obchodě
    • 4.10  Slevy ve vašem okolí
    • Když zboží nefunguje, jak má 
    • 4.11  Záruční doba a reklamace

    Kapitola 5:  Platit se dá i jinak než penězi

    • Peníze usnadňují směnu zboží a služeb 
    • 5.1  Hra na pravěké a středověké tržiště
    • 5.2  Návštěva expozice ČNB "Lidé a peníze"
    • 5.3  Ochranné prvky vybrané bankovky
    • Neviditelné peníze 
    • 5.4  Služby bankomatu
    • 5.5  Platební karty
    • 5.6  Anketa o používání platebních karet
    • 5.7  Jakými způsoby lze platit z účtu v bance
    • 5.8  Formy přímého bankovnictví
    • 5.9  Nástroje platebního styku na pobočce České pošty
    • 5.10  Jak lze platit za různé druhy zboží a služeb
    • 5.11  Na co si dát pozor při placení různými způsoby 
    •  

     

     

    Souhlas s použitím souborů cookies

    Tento web používá soubory cookies. Kliknutím na tlačítko souhlasím, to berete na vědomí. Další informace
    Souhlasím a zavřít.
    Nesouhlasím. Budou použity jen cookies nutné pro chod webu.

    Zboží bylo vloženo do košíku

    S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují:

    Opravdu chcete vyprázdnit košík?