- Formát:
- B5 (16 x 23 cm)
- Počet stran:
- 218
Všechny záměrné lidské činnosti, pozorováno z nadhledu, svými úkony vyznačují určitou trasu sledující daný cíl. Tato cesta - metoda (meta-hodos) - je tím úspěšnější a bezpečnější, čím jasněji je vymezen její cíl, čím víc směrodatných informací cestující získá o podmínkách svého postupu a čím lépe se připraví na případné obtíže. Uvedené charakteristiky se v plném rozsahu vztahují i na výukovou metodu, kterou chápeme jako cestu žáků podporovaných a vedených učitelem k osvojení příslušných výchovně-vzdělávacích obsahů. V případě výukové metody, má-li se ušetřit tápáni nebo dokonce neztratit směr, je nezbytné též zakotvení v nosné koncepci edukačního procesu.
Pojetí výukových metod, z něhož publikace vychází, sleduje linii moderní pedagogiky, která respektuje aktivitu a samostatné úsilí žáka jako určující tendenci rozvíjející se osobnosti, která se ovšem neobejde bez porozumění, péče a pomoci ze strany učitele v zájmu optimalizace tohoto složitého procesu. Výuková metoda nepůsobí izolovaně, ale je začleněna do edukačního systému jako jeho důležitý prvek, jehož prostřednictvím výchova postupuje žádoucím směrem. Je proto důležité neustále si uvědomovat hlubší souvislosti metody ve vztahu k ostatním prvkům systému a zejména vzhledem k cíli, neboť jinak hrozí nebezpečí metodikaření, které sice souvisí s praktickým posláním metody, ale které musí učitel neustále překonávat.
Při koncipování a realizaci naznačeného záměru, který má dlouhou historii i pevné výchozí zázemí, se autoři snažili odpovědět na potřeby školy v současné informační společnosti, pro niž je charakteristický obrovský nárůst informací, vyžadující novou úroveň gramotnosti i vyšší kulturu vzdělávání. Za těchto okolností by nebylo správné jednostranně podlehnout tlaku vysoce účinných technických vymožeností, ale naopak je nutné spojovat převratné inovace s osvědčenými tradicemi, jak to vyžaduje sám život. Proto jsme v našem pojednání neopomenuli klasické výukové metody, ale také jsme věnovali značnou pozornost aktivizujícím metodám a pokusili se zachytit nejdůležitější průniky metod do jiných didaktických kategorií.
Záměrem publikace je navazovat na pokrokové tradice, poskytnout co nejvíce potřebných informací k rozhodování a jednání, ukázat efektivní cesty k hledání individuálních vyučovacích i učebních stylů a podnítit k vlastním inovativním a tvořivým pokusům v dané oblasti. Rozmanitost metod, technik, postupů a prostředků, které naši předchůdci ve výchově a vzdělávání ověřili, by měla každého pedagoga naplňovat odpovědností a inspirovat ho k tomu, aby toto bohatství co nejvíce využil a podle svých možností též prohloubil a rozšířil. Přispěje tak k utváření nového pedagogického myšlení, které by mělo charakterizovat školu naší epochy.
Kniha je napsána stručně, ale doufáme, že též přehledně, jasně a srozumitelně. Je doplněna četnými schématy, která některé jevy vizualizují a názorně objasňují. Pro rychlou orientaci poslouží rejstříky a grafické rozlišení textu. I když jsme měli na mysli především potřeby praxe, neuvádíme detailní konkrétní příklady použití výukových metod, protože ilustrativních situací by bylo tolik, že by se publikace neúměrně rozrostla. Výběr odkazů na odbornou literaturu má usnadnit hlubší studium problematiky a zvýraznit souvislosti a vazby s celkovým pedagogickým dědictvím. Uvědomujeme si, že úkol, který jsme si vytyčili, je náročný a zajisté se neobešel bez nedostatků; je na čtenáři, aby posoudil, do jaké míry se nám jej podařilo zvládnout.
1. Teoretická východiska výukových metod
2. Klasické výukové metody
3. Aktivizující výukové metody
4. Komplexní výukové metody
Nedořešené a otevřené problémy na závěr
Přehled schémat a tabulek
Jmenný rejstřík
Věcný rejstřík
Literatura
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?