Košík 0 Kč
Celková cena:
0 Kč
Počet produktů:
K pokladně Košík je prázdný Zboží v košíku

    -14%

    • Zoologie

    Zoologie

    Učebnice pro 2. ročník gymnázia

    Naše cena s DPH:
    310 Kč DPH 0%
    Původní cena s DPH:
    362 Kč
    Ušetříte:
    52 Kč
    Dostupnost:
    skladem
    ks
    DO KOŠÍKU
    Autor:
    Papáček M., Matěnová V., Matěna J., Soldán T.
    Nakladatel:
    SCIENTIA
    Kód zboží:
    15614
    EAN:
    9788071832034
    ISBN:
    80718321030
    SCIENTIA

    Popis produktu

    • Učebnice pro 2. ročník gymnázia, zpracovaná na vysoké odborné úrovni, přináší zevrubné informace o všech hlavních aspektech biologie živočichů.
    • Učebnice pro 2. ročník gymnázia, zpracovaná na vysoké odborné úrovni, přináší zevrubné informace o všech hlavních aspektech biologie živočichů.
    • Důraz je kladen především na moderní zoologický systém, spolu s ním jsou však zařazeny i poznatky z obecné zoologie, ekologie a etologie. Tyto pasáže jsou použitelné i ve 3. ročníku, případně v rámci nepovinného předmětu cvičení z biologie či ve volitelných seminářích. Protože je učebnice koncipována poměrně široce, rozlišují autoři pomocí odlišného typu písma tři různé stupně náročnosti poznatků tak, aby se v knize dobře orientovali studenti různých zaměření.
    • Učebnice je vybavena barevnou obrazovou přílohou.
    • Ilustrace M. Justová, M. Polcar, H. Storchová, M. Papáček, V. Matěnová.

    Určeno pro:
    Střední škola
    Počet stran:
    285

    O učebnici

    Tato učebnice vzniká v době, kdy není ještě zcela ujasněná koncepce gymnázií a osnovy předmětu biologie jsou průběžně upravovány. Z toho důvodu je koncipována poměrně široce. Snaží se osvěžit problematiku učiva z několika pohledů a připusťme, že náleží spíše k typům maximalistických učebnic. Svým pojetím představuje zároveň i minimální kompendium pro studenty vysokoškolského bakalářského studia biologicky orientovaných oborů, k jehož textu se mohou uchýlit v případě potřeby základních informací v oblasti, kterou nestudují jako specializaci.
    Učebnice může být užitečná i jako pomocná příručka pro učitele základních (občanských) škol.
    Učebnice má snahu rozšířit všeobecné znalosti o rozmanitosti živé přírody a o místě a funkci konkrétních živočichů a jejich skupin v ekosystémech. Je určena širokému okruhu studentů. Není nezbytné s ní pracovat jako s celkem. Text, jehož obsah lze pokládat za „základní učivo“, je vysazen písmem typu Times; text, který je rozšířením základního učiva pak písmem typu Helvetica (bez „patek“); text charakteru podrobnějšího rozvedení základních údajů a vztahů i charakteru zajímavostí je vysazen typem Helvetica, ale v užších sloupcích. Učebnice umožňuje volit varianty studijního programu podle studijního zaměření (větvě), typu školy, hloubky zájmu studentů a snad i případných dalších úprav osnovy předmětu či požadavků na cílové učivo. Předpokládáme například, že studenti přírodovědných větví gymnázií mohou využívat text učebnice s důrazem na „základní, popř. rozšiřující učivo“. Zájemci o vysokoškolské biologicky orientované studium si mohou své informace rozšířit i o partie užších částí sloupců. Pro humanitní a všeobecné větve gymnázií doporučujeme práci s učebnicí v obecnější rovině ( bez hlubších exkurzí do systému živočichů s omezením spektra jejich výčtu). Studenti, kteří potřebují získat pouhý přehled (popř. studenti jiných středních škol), mohou pracovat pouze s přehledovými a komparativními kapitolami určenými pro opakování označenými jako „souhrny“ a s kapitolami I., II. (Stručný přehled základních skupin živočišné říše), III. B) (úvodní obecná část), V. a výběrově s kapitolami VI. a VII., které mají víceméně rovněž charakter souhrnů. Všechny naznačené varianty přinášejí o biologii živočichů ucelený přehled.

    Poznámka k 3. vydání: K otázce aktuálního systému živočichů

    Devadesátá léta 20. století a počátek století nového jsou převratným obdobím z hlediska studia příbuznosti kmenů i dalších taxonů živočichů, z hlediska metodických přístupů k vytváření jejich systému a v podstatě i z hlediska systematické zoologie vůbec. Koncem století byly objeveny dva taxony živočichů popsané jako nové kmeny. Zejména molekulární metody studia struktury DNA, RNA a vybraných enzymů i zdokonalující se metody studia ultrastruktury buněk přinesly a přinášejí mnoho nových poznatků. Software vyvinutý speciálně pro studium fylogeneze organismů umožňuje pracovat s velkým množstvím dat (v našem případě znaků – molekulárních, morfologických i funkčních) a s jejich soubory srovnávacím způsobem.
    Výsledkem komplexního fylogenetického studia je pak systém (klasifikace) živočichů, který v řadě případů překvapujícím a poměrně zásadním způsobem mění naše vžité představy, jejichž zdrojem jsou klasifikace publikované ve středoškolských i vysokoškolských učebnicích zoologie s drobnými obměnami téměř po jedno století. Např. ze všech prvoků jsou pravděpodobně jedinými skutečnými příbuznými mnohobuněčných živočichů pouze bičíkaté trubénky (Choanoflagellida, Choanozoa); ploštěnci (Plathelminthes) jsou nesporně polyfyletickým, tj. „nepřirozeným“ taxonem; hlístice (Nematoda) mají s členovci (Arthropoda) mnohem bližší příbuzenské (fylogenetické) vztahy než kroužkovci ( Annelida) aj.
    Výuka základů systematické zoologie v užším slova smyslu na gymnáziích se tak na přelomu tisíciletí ocitá před obdobným problémem jako výuka matematiky, fyziky, či chemie. Stojí před otázkou, do jaké míry je únosné, vhodné a smysluplné přenášet nejaktuálnější stav poznání (často ve stadiu ověřovaných a diskutovaných hypotéz) do didaktického systému střední školy. Naléhavost řešení této otázky je umocněna i skutečností probíhající a poněkud kontraverzní diskuse vysokoškolských učitelů, do jaké míry tyto poznatky prezentovat v základních vysokoškolských kurzech fylogeneze a systému bezobratlých, resp. zoologie bezobratlých. Tyto skutečnosti jsou jedním z důvodů, proč v prvním vydání této učebnice nebyl – a ani v tomto vydání není důsledně uveden přehledný systém všech taxonů na úrovni vyšší než druh či rod zařazených v textu. (Další důvody můžeme uvést v podobě následujících otázek – např.: Je pro výuku biologie na gymnáziu jako všeobecně vzdělávacího předmětu nejvýznamnější jejich systém? Pokud uvedeme přehledně systém vyšších taxonů živočichů odpovídající aktuálnímu poznání, měli bychom na úrovni střední školy dostatečné časové i znalostní zázemí pro potřebnou argumentaci a vysvětlení fylogenetických vztahů a odlišností od „podoby systému“ v jiných publikacích ve věcně únosné didaktické podobě? Pokud uvedeme přehledně a hierarchicky „historicky didakticky vžitý systém živočichů“, který neodpovídá aktuálnímu stavu poznání, nakolik vystavujeme studenty riziku zkoušení učiva charakteru „zastaralého seznamu“?) Strukturace „systematické části učebnice“ se s tímto problémem vyrovnává kompromisně. Učivo o bezobratlých v části III. je uspořádáno jako přehled kmenů, popř. jejich skupin spíše podle jejich tělní architektury než podle „aktuálního názoru na podobu přirozeného systému“, tj. víceméně tradičně. Prezentace hierarchického systému je s výjimkou kmene členovců a kmene strunatců záměrně oslabena a informačním těžištěm textu je učivo o tělní stavbě, biologii a funkcích živočichů v ekosystémech. Za optimální bychom považovali, kdyby jedním z výsledků výuky na úrovni gymnázií byla znalost, popř. dovednost rozlišování a poznávání živočichů, schopnost zdůvodnění jejich příslušnosti ke konkrétní skupině (taxonu) a přehled o jejich funkcích v přírodě.

    Obsah učebnice

    I.    ÚVOD DO BIOLOGIE ŽIVOČICHŮ

    • Zoologie a zoologické obory
    • Charakteristické znaky a vlastnosti živočichů

    II.   SYSTÉM A EVOLUCE ŽIVOČICHŮ

    • Zoologický systém
    • Stručný přehled základních skupin živočišné říše

    III.  VÝBĚROVÝ PŘEHLED SYSTÉMU ŽIVOČICHŮ

    A.  Podříše: PRVOCI (Protozoa)

    • kmen:         PRAPRVOCI (Sarcomastigophora)
    • podkmen:  BIČÍKOVCI (Mastigophora)
    • podkmen:  KOŘENONOŽCI (Sarcodina)
    • kmen:         VÝTRUSOVCI (Apicomplexa)
    • kmen:         HMYZOMORKY (Microspora)
    • kmen:         VÝTRUSENKY (Myxozoa)
    • kmen:         NÁLEVNÍCI (Ciliophora)

    SOUHRN (prvoci)

    B.  Podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)

    ROZMNOŽOVÁNÍ  A VÝVIN  MNOHOBUNĚČNÝCH

    • Nepohlavní rozmnožování
    • Pohlavní rozmnožování
    • Vývoj pohlavních buněk
    • Páření a oplození
    • Zárodečný vývin (embryogeneze)
    • a) Rýhování vajíčka (blastogeneze)
    • b) Organogeneze
    • Postembryonální vývin

    TKÁNĚ

    • Epitely
    • Pojivová tkáň
    • Trofická pojiva
    • Svalová tkáň
    • Nervová tkáň

    PŘEHLED KMENŮ

    (I) ŽIVOČICHOVÉ SE DVĚMA ZÁRODEČNÝMI LISTY (DIBLASTICA)

    • 1. kmen: VLOČKOVCI (Placozoa)
    • 2. kmen: HOUBY (Porifera)
    • 3. kmen: ŽAHAVCI (Cnidaria)
    • 4. kmen: ŽEBERNATKY ( Ctenophora)

    (II) ŽIVOČICHOVÉ SE TŘEMI ZÁRODEČNÝMI LISTY (TRIBLASTICA)

    • 5. kmen: MORULOVCI (Mesozoa)
    • 6. kmen: PLOŠTĚNCI (Plathelminthes)
    • 7. kmen: PÁSNICE ( Nemertini)
    • 8. kmen: MECHOVNATCI (Entoprocta)
    • 9. kmen: HLÍSTI (Nemathelminthes)
    • 10. kmen: VRTEJŠI (Acanthocephala)
    • 11. kmen: HLAVATCI ( Priapulidea)
    • 12. kmen: MĚKKÝŠI (Mollusca)
    • 13. kmen: SUMÝŠOVCI (Sipunculida)
    • 14. kmen: RYPOHLAVCI (Echiurida)
    • 15. kmen: KROUŽKOVCI (Annelida)
    • 16. kmen: DRÁPKOVCI (Onychophora)
    • 17. kmen: ŽELVUŠKY (Tardigrada)
    • 18. kmen: ČLENOVCI (Arhropoda)
    • podkmen: TROJLALOČNATCI (Trilobitomorpha)
    • podkmen: KLEPÍTNATCI (Chelicerata)
    •                        HROTNATCI (Merostomata)
    •                        PAVOUKOVCI (Arachnida)
    • podkmen: VZDUŠNICOVCI (Tracheata)
    •                        STONOŽKY (Chilopoda)
    •                        MNOHONOŽKY (Diplopoda)
    •                        CHVOSTOSKOCI (Collembola)
    •                        HMYZ (Insecta)
    • 19. kmen: CHAPADLOVCI (Tentaculata)
    • 20. kmen: PLOUTVENKY (Chaetognatha)
    • 21. kmen: BRADATICE (Pogonophora)
    • 22. kmen: OSTNOKOŽCI (Echinodermata)
    • 23. kmen: POLOSTRUNATCI (Hemichordata)

    SOUHRN (bezobratlí)

    • Přehled orgánů a orgánových soustav bezobratlých
    • Soustavy tělního pokryvu a pohybové soustavy
    • Nervové soustavy a smyslové orgány
    • Trávicí soustavy
    • Dýchací soustavy
    • Oběhové (cévní) soustavy
    • Vylučovací soustavy
    • Pohlavní soustavy
    • 24. kmen: STRUNATCI (Chordata)
    • podkmen: PLÁŠTĚNCI (Urochordata)
    • podkmen: BEZLEBEČNÍ (Cephalochordata)
    • podkmen: OBRATLOVCI (Vertebrata)
    •                       BEZČELISTNATCI (Agnatha)
    •                       KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
    •                       ČELISTNATCI (Gnathostomata)
    •                       PARYBY ( Chondrichthyes)
    •                       RYBY (Pisces)
    •                       OBOJŽIVELNÍCI (Amphibia)
    •                       PLAZI (Reptilia)
    •                       PTÁCI (Aves)
    •                       SAVCI (Mammalia)

    SOUHRN (obratlovci)

    • Přehled orgánů a orgánových soustav obratlovců
    • Soustava opěrná, pohybová a krycí 
    • Nervová soustava a smyslové orgány
    • Trávicí soustava
    • Dýchací soustava
    • Cévní soustava
    • Vylučovací a pohlavní soustava

    IV.  HISTORICKÝ PŘEHLED VÝVOJE ŽIVOČIŠNÉ ŘÍŠE

    V.   PŘEHLED ŽIVOTNÍCH FUNKCÍ ŽIVOČICHŮ (ZÁKLADNÍ FYZIOLOGICKÉ DĚJE)

    • FUNKCE SOUVISEJÍCÍ S METABOLISMEM
    • Trávení a příjem živin
    • Dýchání
    • Oběh tělních tekutin
    • Exkrece a osmoregulace
    • Udržování tělesné teploty
    • NERVOVÉ A HORMONÁLNÍ FUNKCE; POHYB
    • Nervové řízení
    • Hormonální řízení
    • Pohyb mnohobuněčných

    VI.  CHOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ

    • VROZENÉ CHOVÁNÍ
    • Chování podmíněné výměnou látkovou
    • Ochranné a obranné chování
    • Komfortní chování
    • Rozmnožovací chování
    • Sociální chování
    • Dorozumívání
    • ZÍSKANÉ CHOVÁNÍ

    VII. ŽIVOČICHOVÉ A PROSTŘEDÍ

    • PŘIZPŮSOBENÍ ŽIVOČICHŮ PROSTŘEDÍ
    • POPULACE
    • SPOLEČENSTVA
    • EKOSYSTÉMY
    • ROZŠÍŘENÍ ŽIVOČICHŮ NA ZEMI
    • Areály a šíření živočichů
    • Zoogeografie pevninského biocyklu Země
    • PŘÍČINY OHROŽENÍ ŽIVOČICHŮ NA ZEMI A OCHRANA DRUHŮ, SPOLEČENSTEV A BIOTOPŮ

    VÝBĚROVÝ PŘEHLED ODBORNÉ A POPULÁRNĚ NAUČNÉ LITERATURY

    REJSTŘÍK

    OBRAZOVÁ PŘÍLOHA

     

     

     

    S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují:

    S titulem Zoologie souvisí:

    Souhlas s použitím souborů cookies

    Tento web používá soubory cookies. Kliknutím na tlačítko souhlasím, to berete na vědomí. Další informace

    Nastavte souhlasy, souhlasím s:

    Potvrdit výběr
    Souhlasím a zavřít.
    Nastavení

    Zboží bylo vloženo do košíku

    S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují:

    Opravdu chcete vyprázdnit košík?