Košík 0 Kč
Celková cena:
0 Kč
Počet produktů:
K pokladně Košík je prázdný Zboží v košíku

    Český jazyk 8.r. - Literatura a komunikace

    Naše cena s DPH:
    118 Kč DPH 10%
    Dostupnost:
    skladem
    ks
    DO KOŠÍKU
    Autor:
    Jana Hoffmannová, Bohuslav Hoffmann
    Nakladatel:
    PRÁCE VYDAVATELSTVÍ
    Kód zboží:
    10501
    EAN:
    9788086287300
    ISBN:
    8086287300

    Určeno pro:
    8. ročník
    Formát:
    B5 (16 x 23 cm)
    Počet stran:
    175

    O učebnici

    Letos již potřetí se scházíme nad vybranými uměleckými i neuměleckými texty a vstupujeme do literárního světa lyriky a epiky. Jen oddíl věnovaný loni a předloni dramatu a divadlu letos vyměníme za svět oživlých, pohybujících se obrázků - filmu a televize, těchto pro 20. století tak příznačných prostředníků, kteří nám denně přinášejí zprávy a informace, ale i umělecké zážitky. Seznámíme se s novými literárními a uměleckými žánry, prohloubíme své znalosti o literatuře, filmu i současné mediální komunikaci (do světa médií jsme vstoupili už např. při probírání reklamy); rozvineme své schopnosti samostatně tvořit texty, formulovat své názory, vést dialog se spolužáky a učiteli.

    Opět vám nabízíme velké množství textů - od našich autorů i z jiných koutů světa, od nejstarších dob po současnost. Mezi texty se ale určitě neztratíte, protože už znáte z předcházejících ročníků rozvržení učební látky do tří bloků: lyrického, epického a dramatického. Letos začneme (obdobně jako v 6. ročníku) oddílem věnovaným lyrice, tedy hlavně vyjadřování citů, prožitků, postojů, názorů. Pokračovat budeme žánry drobné i velké epiky (veršované i prozaické) a rozloučíme se setkáním s televizí filmem (dokumentárním, animovaným a hraným).

    Jak už jsme rovněž zvyklí, budeme při práci s literárními texty zároveň obohacovat a rozvíjet své vyjadřovací schopnosti. Básnickými chvalozpěvy a žalozpěvy se necháme inspirovat k řečnickým projevům. S pomocí kronik a deníků se naučíme zaznamenávat, psát zápisy. Paměti a texty životopisné (biografické, autobiografické) vás povedou při psaní vlastního životopisu. A protože už budete umět vypravovat, popisovat, charakterizovat, zaznamenávat i "řečnit", můžeme se v závěru odvážit na dva náročné a velmi potřebné postupy, které uplatníte při přípravě svých referátů a dalších projevů: budete se učit - ústně i písemně - uvažovat vykládat. Ke svým úvahám a výkladům budete určitě i v budoucnu potřebovat nejrůznější zdroje informací; řekneme si proto úplně na závěr něco o tom, jak vznikají, co obsahují knihy, časopisy, noviny, jak s nimi lze pracovat; vydáme se do knihkupectví a knihoven, dovíte se, co je to informatika bibliografie. Tak budete opět o něco lépe připraveni na různé komunikační situace - školní i mimoškolní, pracovní i mimopracovní.

    Možná už čekáte na to, že si zase budete literární a komunikační poznatky upevňovat i zábavnou formou - prostřednictvím her, křížovek a různých luštěnek. Ani tato vaše očekávání nezklameme, a mnoho dalších příležitostí k podobným činnostem vám nabídneme i v učebnici Procvičujeme, opakujeme. 

    Ještě malá poznámka: nepokládáme už za nutné u každého textu uvádět, abyste si slova, která případně neznáte, vyhledali ve vhodném slovníku.  

    Obsah učebnice

    I.   UMÍME VYJADŘOVAT SVÉ CITY, PROŽITKY, POSTOJE....? JAK TO DĚLAJÍ BÁSNÍCI? ŘEČNICTVÍ

    • Chvalozpěvy a žalozpěvy
    • Chvalozpěvy
    •      1. Alkaios: Hymny
    •      2. Svatý Václave
    •      3. K. Toman: Září
    •      4. František z Assisi: Píseň tvorstva
    •      5. K. Cropacius: Chvála veršů pana Bohuslava Hasištejnského z Lobkovic
    •      6. J. Ostracius: Chvála manželství
    •      7. W. Whitman: Zpěv radostí
    •      8. S. K. Neumann: Vstupní modlitba
    •      9. V. Nezval: Košile
    • Žalozpěvy
    •     10. P. Ovidius Naso: Žalozpěvy
    •     11. K. Havlíček Borovský: Tyrolské elegie
    •     12. J. Orten: Jeremiášův pláč
    •     13. J. Weil: Žalozpěv za 77 297 obětí
    • Nápisy, epigramy, epitafy
    •     14. Nápisy
    •     15. E. L. Masters: Spoonriverská antologie
    •     16. Platón: Epigramy
    •     17. K. Havlíček Borovský: Epigramy
    • Hvězdicovka - Kdo je to?
    • Řečnictví (veřejné mluvené projevy)
    • Témata pro rozsáhlejší práci
    • O autorech a dílech
    • * Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)

    II.   UMÍME VYPRAVOVAT, POPISOVAT, ZAZNAMENÁVAT UDÁLOSTI? DROBNÁ A VELKÁ EPIKA. REFERÁT, ŽIVOTOPIS, ÚVAHA

    II. A.   DROBNÁ EPIKA: ANEKDOTA, BAJKA

    • Anekdota
    •      1. Skotské anekdoty
    •      2. Anekdoty o lordech
    •      3. Židovské anekdoty
    •      4. Anekdoty o spisovatelích
    •      5. K. Čapek: K přírodopisu anekdoty
    • Bajka
    •      6. Ezop: O žábě naduté
    •      7. Smil Flaška z Pardubic: Nová rada
    •      8. J. de La Fontaine: Vlk a jehně
    •      9. I. A. Krylov: Labuť, štika a rak
    •     10. M. Macourek: Tučňák
    •     11. J. Suchý: Sup a žluva
    •     12. G. Orwell: Farma zvířat
    •     13. R. Křesťan: Zvíření
    • Přísloví, pořekadla, rčení, úsloví
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    • Pětipísmenná hříčka
    • Přenoska

    II.B.   VELKÁ EPIKA: EPOS, BYLINY, POEMA

    •     14. Homér: Odyssea
    •     15. Píseň o Rolandovi
    •     16. Píseň o Cidovi
    •     17. Ilja Muromec a Slavík loupežník
    • Kdo je to?
    •     18. A. S. Puškin: Cikáni
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    • Referát
    •     19. J. Čermák: Velké boje o kapry na Smíchově
    •     20. J. Vodňanský: O seriálu "Pařížští mohykáni"

    II. C.   ZÁZNAM, ZÁPIS HISTORICKÝCH JEVŮ A UDÁLOSTÍ

    • Kronika
    •     21. Kosmas: Kronika česká
    •     22. Kronika tak řečeného Dalimila
    •     23. J. Jedlička: Krev není voda
    • Záznam (v kronice)
    • Zápis
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    • Deník
    •     24. Deník Anny Frankové
    •     25. J. Orten: Deníky
    •     26. K. H. Mácha: Deník na cestě do itálie
    •     27. B. Grögerová - J. Hiršal: Preludium
    • Spisovná a nespisovná čeština v literatuře
    •     28. J. Kolář: O Libuši a Přemyslovi
    •     29. J. Kainar: Napadal sníh
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    •     30. J. Schmid: S očima navrch hlavy
    • Paměti, vzpomínky
    •     31. V. Komárek: Pojednání o mé radostné cestě od kolébky ke krematoriu
    •     32. Jan Werich vzpomíná.....vlastně Potlach
    •     33. J. Seifert: Všecky krásy světa
    • Autobiografie (vlastní životopis)
    •     34. Vita Caroli
    •     35. Ch. Chaplin: Můj život
    •     36. A. Christie: Vlastní životopis
    • Biografie (životopis)
    •     Jan Werich, Jean Paul Belmondo, Miloš Forman
    • Životopis
    • Malý kvíz
    • Aforismy
    •     37. F. Kafka: Aforismy
    •     38. J. Čapek: Psáno do mraků
    • Úvaha
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    • Křížovka
    • O autorech a dílech
    • * Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)

    III.   DIALOG A MONOLOG VE FILMU. FILM - TELEVIZE - LITERATURA. VÝKLAD

    • 1. I. Olbracht - K. Nový - V. Vančura: Marijka nevěrnice
    • 2. J. Papošek - M. Forman: Černý Petr
    • 3. B. Hrabal - J. Menzel: Ostře sledované vlaky
    • 4. F. Hrubín - O. Vávra: Romance pro křídlovku
    • 5. J. Dietl: Nemocnice na kraji města
    • 6. R. Čechura - J. Šalamoun: Maxipes Fík
    • Čtyřpísmenná doplňovačka
    • Přesunkové doplňovačky
    • Výklad
    • Kdo je to?
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    • O autorech a dílech
    • *  Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)

    IV.   UMÍME SI OPATŘIT INFORMACE? KNIHY, KNIŽNÍ KULTURA, ČASOPISY, NOVINY

    1. Jak vzniká kniha
    2. Časopisy, noviny
    3. Knihovny
    4. Práce s literaturou, bibliografie
    5. Knížní kultura, ilustrace
    • Malý kvíz
    • Téma pro rozsáhlejší práci
    •  Co si zapamatujeme (Slovníček pojmů a termínů)

    METODICKÉ POZNÁMKY PRO UČITELE

     

    Tento web používá soubory cookies. Používáním tohoto webu nebo kliknutím na tlačítko souhlasím, to berete na vědomí. Další informace Souhlasím

    Zboží bylo vloženo do košíku

    S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují:

    Opravdu chcete vyprázdnit košík?