Košík 0 Kč
Celková cena:
0 Kč
Počet produktů:
K pokladně Košík je prázdný Zboží v košíku

    Hudební výchova 1.r. - metodický průvodce, zpěvník

    Naše cena s DPH:
    116 Kč DPH 10%
    Dostupnost:
    skladem
    ks
    DO KOŠÍKU
    Autor:
    Jaglová Jindřiška
    Nakladatel:
    NOVÁ ŠKOLA, s.r.o.
    Kód zboží:
    24513
    EAN:
    9788072893591
    ISBN:
    1-56
    NOVÁ ŠKOLA, s.r.o.

    Popis produktu

    • Řazeno po měsících a hodinách.
    • V každé hodině naleznete noty a text vhodné písně, rytmické a pohybové hry, náměty k poslechu s otázkami, základy nauky.
    • 2. vydání upravené podle nových osnov.

    Určeno pro:
    1. ročník
    Formát:
    A4 (21 x 30 cm)
    Počet stran:
    48

    O učebnici

    V hudební výchově se dítě stává aktivním provozovatelem hudby - zpěvem, poslechem, hrou, nejjednodušším doprovodem písní na dětské hudební nástoje, pohybovým projevem. Zvyšuje se zároveň jeho vnímavost k hudbě, rozvíjí se hudebně sluchová citlivost a představivost.

    Tato metodická příručka chce být oporou učitelů při uvádění dětí do světa hudby. Vychází z mých vlastních poznatků i z doporučení kolegů ověřujících materiál v praxi.

    Při vyučování hudební výchovy v 1. ročníku se snažíme, aby děti co nejvíce zpívaly (při dodržování správných zásad pro zpěv). Při výuce dbáme, aby žáci neseděli stále v lavicích, ale zpíváme i vstoje, v chůzi, zpěv doprovázíme i hrou na rytmické nástroje, pohybovými hrami ap. Vhodné je půlkruhové sborové postavení, ze kterého se děti poměrně snadno přemístí k pohybové hře. V tomto postavení je možno hrát nejrůznější hudební hry (Na štafetu, Na ozvěnu, Na otázku a odpověď ap.). V lavicích sedí žáci při poslechu skladeb, případně při nácviku nové písně.

    Pro zpěv je důležité správné dýchání, které je součástí hlasového výcviku. Správné dýchání je třeba učit a upevňovat v každé hodině hned od první vyučovací hodiny (i když na to už není od října v metodické příručce upozorňováno). 

    V každé vyučovací hodině by se mělo věnovat 5 minut hlasovému výcviku, ke kterému náleží správné dýchání, tvoření tónu a artikulace (výslovnost). Pro správné dýchání je důležité rovně sedět nebo stát, při nádechu nezvedat ramena, nadechovat se neslyšně nosem, dýchat břichem.

    Tvoření tónu - nejdůležitější pro správné zpívání je odnaučit křičení - tím se směřuje k vytvoření návyku zpívat hlavovým tónem. Nácvikem hlavového tónu musí hlasový výcvik začínat.

    Hlavový tón umí vytvořit každé dítě (děti houkají jako lokomotiva, umí kukat, výskat apod. - toto jsou všechno hlavově tvořené zvuky). Vlastní nácvik hlavového tónu vychází ze zvuků, které děti dovedou - tón musí být tak vysoký, aby se nedal zazpívat mluvním hlasem (u dětí asi c2 ). Dále je důležité postavení ústní dutiny s vysoce vyklenutým měkkým patrem a oválným napětím rtů - žákům navodíme jako nehlasné, ale důkladné zívnutí a následné pevné sešpulení rtů pro zakukání na tónech c2 aPro procvičení hlavového tónu volíme v cvičeních slabiky, které podporují hlavové tvoření tónu (mu, mo, nu, no).

    Pro procvičení výslovnosti je důležité vybudovat návyk volně a dostatečně otvírat ústa, hlavně při výslovnosti samohlásek "a", "o". Použijeme k tomu cvik uvolňující svaly ve tvářích, nácvik volného spuštění dolní čelisti bez mluvení nebo zpívání. Teprve potom přidáváme samohlásku. Vhodné je procvičování před zrcadlem.

    Nácvik písní

    Postup nácviku písně:

    1. Vzbuzení zájmu.
    2. Vzorový zpěv učitele.
    3. Vysvětlení obsahu písně a neznámých slov.
    4. Nové zazpívání učitelem (vícekrát) - děti se připojují.
    5. Zpěv jednotlivců a skupin
    6. Zpěv všech dětí.

    Poslech

    Práce se skladbou by neměla v jedné hodině zabrat více než 15-20 minut. Nejprve žáky seznámíme se skladbou a skladatelem a zajistíme pozornost žáků - k tomu používáme nejčastěji nějaký snadno splnitelný úkol, který žákům před poslechem skladby zadáme. Plněním tohoto úkolu žákům pomáháme soustředit se na skladbu (např. děti budou poslouchat, který nástroj se ve skladbě ozve nebo kolikrát se bude ve skladbě opakovat známá melodie nebo jakou náladu skladba vyvolává). 

    Motivační příprava musí být krátká, obsažná a působivá (2 - 3 minuty). Potom skladbu poprvé přehrajeme. První poslech nerušíme dodatečnými poznámkami ani napomínáním žáků. Před poslechem dětem poradíme, aby se pohodlně posadily, sami si sedneme tak, aby žáci viděli, že s nimi soustředěně skladbu posloucháme.

    Další částí je rozbor skladby - metodou rozhovoru - dosáhneme připravenými otázkami toho, že si žáci správné dojmy z poslechu potvrdí a nesprávné opraví. Při rozboru různé části skladby nebo i celou skladbu znovu zahrajeme (to je důležité pro trvalé zapamatování).

    Po rozboru následuje syntéza - učitel zopakuje a shrne, co jsme se na skladbě naučili, dětem můžeme dát za domácí úkol nakreslit ke skladbě obrázek. Na závěr poslechu skladbu ještě jednou zopakujeme (můžeme již hudbu komentovat - jde o utvrzení poznatků a zapamatování skladby).

    K poslechu jsem vybírala hudební pohádky Ilji Hurníka z cyklu "Příběhy jedné kapely". Je dobré před každou pohádkou dětem ukázat obrázek nebo fotografii hudebních nástrojů, které v pohádce uslyší (soubor Hudba ve fotografii, vyd. Komenium). Jako další poslechové skladby jsem zařadila Českou státní hymnu a některé lidové písně a koledy.

    Při zpěvu písní, poslechu skladeb i všech hudebních činnostech se v prvním ročníku snažíme dětem objasnit hudební kontrasty: zvuk a tón, řeč a zpěv, tón dlouhý a krátký, hluboko a vysoko, silně a slabě, pomalu a rychle, vesele a smutně apod. Metodika poskytuje materiál k tomu, aby si děti tyto dvojice dokázaly dostatečně osvojit, případně i samostatně vyjádřit. 

    Obsah učebnice

    Září

    • Žabička zelená (1. hodina)
    • Rybička maličká (2. hodina)
    • Halí, belí (3. hodina)
    • Holka modrooká (4. hodina)
    • Poslech - I. Hurník: Nekonečná pohádka (4. hodina)

    Říjen

    • Proč (1. hodina)
    • Když jsem já sloužil (2. hodina)
    • Čížečku, čížečku (3. hodina)
    • Pod našim okýnkem (4. hodina)
    • Poslech: Česká státní hymna (4. hodina)

    Listopad

    • Bude zima, bude mráz (1. hodina)
    • Bude zima, bude mráz - docvičení (2. hodina)
    • První sníh (3. hodina)
    • Pásli ovce Valaši (4. hodina)

    Prosinec

    • Štědrej večer nastal (1. hodina)
    • My tři králové (2. hodina)
    • Poslech vánočních koled (3. hodina)

    Leden

    • Šel zahradník do zahrady (1. hodina)
    • Adámku náš (2. hodina)
    • Poslech: I. Hurník - Jak se kontrabas zamiloval (3. hodina)
    • Brouček (3. hodina)
    • Když jsem jel do Prahy (4. hodina)

    Únor

    • Já jsem z Kutné Hory (1. hodina)
    • Poslech: I. Hurník -- O hluchém bubnu (2. hodina)
    • Šla Nanynka do zelí (3. hodina)

    Březen

    • Jarní písnička (1. hodina)
    • Maličká su (2. hodina)
    • Když jsem já ty koně pásal (3. hodina)

    Duben

    • Opakování písní a poslechu (1. hodina)
    • Žežuličko, kde jsi byla (2. hodina)
    • Jede, jede poštovský panáček (3. hodina)
    • Máminy oči (4. hodina)

    Květen

    • Máminy oči - docvičení (1. hodina)
    • Kotě a sluníčko (2. hodina)
    • Květen (3. hodina)
    • Nepořádný krtek (4. hodina)

    Červen

    • Opakování (1. hodina)
    • Opakování (2. hodina)
    • Opakování (3. hodina)
    • Abecední seznam písní
    Tento web používá soubory cookies. Používáním tohoto webu nebo kliknutím na tlačítko souhlasím, to berete na vědomí. Další informace Souhlasím

    Zboží bylo vloženo do košíku

    S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují:

    Opravdu chcete vyprázdnit košík?