Sešit pro přípravné období 1. roč. ZŠ (velké tvary). Uvolňovací cviky píší žáci měkkou pastelkou na velké ploše s doprovodem rytmických říkadel.
Písanka I (A4): Písanka vychází ze skutečnosti, že naše současná mateřská škola si neklade za svůj ústřední cíl přípravu na školu, ale obecné humanizační rozvíjení dítěte. Proto písanka I věnuje velkou péči základní grafomotorické přípravě žáků (obtahování čar, rovné čáry, ovály, zátrhy, šikmé čáry, horní a dolní kličky). Postupný přechod od velkých tvarů k tvarům menším splňuje i požadavky na práci s dysgrafiky. Systematicky se pracuje s uvolňováním ruky. Zdůrazňuje se i obtahování předepsaných tvarů barevnými pastelkami.
Písanka II (A4): Repertoár a pořadí nacvičovaných písmen přihlíží citlivě ke grafomotorické náročnosti tvarů jednotlivých písmen (písmena: e, é, i, í, u, ú, ů, m, l, s, p, t, a, o, slabiky s probranými písmeny). Číslice „0“ až „9“, číslo „10“ představují základní přípravu pro výuku matematiky.
Písanka III (A4): Opakují se písmena probraná v Písance I a probírají se další písmena (d, k, r, z, h, š, c, č, b, ž, g, f). Nacvičuje se psaní slabik otevřených (typu souhláska – samohláska) i jednoduchých slov jednoslabičných a dvojslabičných slov. Počítá se i s tím, že je třeba nacvičovat některé obtížné spoje písmen (např. písmeno „o“ s následujícím písmenem souhlásky).
Ve všech třech písankách (I, II, III), které slouží přípravě na psaní, jsou vhodně uplatněné pomocné linky.
Vychází se z tvaropisu doc. V. Pence z r. 1976. Ovšem došlo k určitému tvarovému zaoblení zátrhů i oválů, což lze považovat za psychologicky výhodnější pro rychlejší a plynulejší psaní.