- Určeno pro:
- 6. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 216
První z nové generace čítanek.
Čítanky nové generace jsou zcela novou učebnicovou řadou. Zohledňují moderní trendy ve výuce literární výchovy a přihlížejí k podnětům a požadavkům učitelů, kteří užívají původní učebnicovou řadu.
V čítankách nové generace najdete:
- propojení a integraci jazykové a literární složky předmětu
- důraz na komunikační pojetí vzdělávání a rozvoj čtenářské gramotnosti
- kombinaci tematického (6. a 7. ročník) a chronologického přístupu (8. a 9. ročník)
- texty přiměřeného rozsahu, vhodné pro práci v hodině
- výběr několika textů ke každému tématu
- různorodé texty literární i neliterární
- stručné výklady, definice literárních pojmů a medailonky autorů
- otázky a úkoly trojí úrovně: úzce vázané na úryvky, zaměřené na hledání širších souvislostí, orientované na mezipředmětové vazby
- přehledné shrnutí celého tématu na konci každé kapitoly
Pokud jste se už podívali do obsahu čítanky, zjistili jste nejspíš, že se v názvech jednotlivých částí opakuje slovo putování. Putování je skoro totéž co cesta, ale není to cesta ledajaká. Putováním byly např. výprava Froda Pytlíka s Prstenem na Horu osudu - sledovala významný cíl, trvala dlouho, byly spojena s řadou dobrodružství a podstatně ovlivnila Frodův život.
Možná si říkáte, že čítanka žádné putování nenabízí, jen vás učí číst - a to přece už dávno umíte. Jenže v tom je právě háček. Číst doopravdy, to neznamená jen rozpoznávat písmenka, ba ani hlasitě a souvisle předčítat, správně vyslovovat, dělat pauzy na správných místech apod.
Doopravdy číst znamená třeba umět se textem bavit a vědět, co se mi na něm líbí a co ne. Znamená to také umět najít v textu informaci, kterou potřebujeme (např. pro vyřešení nějakého úkolu), umět ji zpracovat, umět ji číst tak, abychom si ji zapamatovali (třeba na zkoušení ve škole), umět posoudit, zda a do jaké míry může být pravdivá, umět odhadnout, zda nás případně nechtěl pisatel oklamat nebo ovlivnit, a pokud nás ovlivňuje, jak to dělá - zda se nás např. snaží přesvědčit, ale dělá to otevřeně a nechává nás rozhodnout se svobodně, nebo zda námi manipuluje, tedy působí na nás skrytě a podvodně, zkrátka tak, abychom si mysleli nebo udělali, co si on přeje, třeba i proti našemu vlastnímu zájmu.
Opravdové čtení je tedy poměrně složité umění. Chceme-li je zvládnout, potřebujeme se v textech dobře vyznat, umět textem putovat, nacházet v něm významy, i ty schované, umět texty hodnotit a mnoho jiného. Naše čítanky vám chtějí být na cestě ke zvládnutí tohoto složitého umění užitečným pomocníkem. Obsahují texty nejrůznějšího druhu. Základem jsou přirozeně texty tzv. krásné literatury, ty se k zvládnutí umění číst výborně hodí - a kromě toho jsou nejzábavnější, ale k nim se vážou i texty tzv. literatury věcné a texty na hranici mezi nimi.
Na každé putování je dobré mít kvalitní vybavení a také dobrého průvodce (tím bude vaše paní učitelka nebo pan učitel češtiny), hlavně ale musíte vědět, kam jdete, jaký máte cíl. Zapamatujme si ho tedy: Naším hlavním společným cílem je umět co nejlíp doopravdy číst, abychom se z textů dověděli co nejvíc, abychom se jimi dobře bavili, abychom v nich vždycky našli, co hledáme, aby nás nikdo nepodvedl, prostě aby se nám při našem putování životem dařilo - také díky umění číst - co nejlíp.
Putování domovem
Putování světem mýtů
Putování do neskutečných světů
Putování za humorem a satirou
Putování světem
Putování za zvířaty
Putování za mrazem v zádech
Putování za vědou a technikou
Putování mezi dětstvím a dospělostí
Putování lidským životem
Rejstříky
Kompetence a výstupy
Použité zdroje
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?